Enitel sier nei til mobil og sier opp 100

100 ansatte i Enitel får ingen glede av selskapets nye strategi som ble presentert mandag morgen. De sies opp, samtidig som selskapet vil kvitte seg med Broadband Mobile og ytterligere investeringer i Nordsjøen.

For den nytilsatte konsernsjefen Svein Berntsen har ikke spesielt god tid på å berge Enitel, etter at han ble tilbudt og aksepterte stillingen som konsernsjef i en av teleutfordrerne i Norge.

Kort fortalt skal Enitel selge seg raskest mulig ut av Broadband Mobile, der selskapet i dag eier 50 prosent, og definerer seg dermed ut av mobilmarkedet basert på eget nett. Resten av Broadband eies av finske Sonera, som flere ganger har bekreftet sin deltakelse i konsortiet til tross for sine egne økonomiske vansker.

Enitel vil heller ikke investere ytterligere midler i kabler i Nordsjøen.

Nå fokuserer Enitel på å levere bredbånds og IP-baserte tjenester til bedriftsmarkedet, der fokus nå blir å vokse i de største byene der selskapet eier egen infarstruktur. Selskapet vil kjøre større deler av egen trafikk på egen infrastruktur.

SMB og privatmarkedet fusjoneres til en enhet, mens systemintegrasjon og ASP blir egne aksjeselskap.

Per juni sitter Enitel med 984 millioner kroner i tilgjengelige kontanter. 250 millioner kroner er bundet opp av investeringer for resten av året.

Selskapet forventer fremdeles en vekst på 35 prosent, og planlegger fremdeles å bli EBITDA-positiv mot slutten av året. Ytterligere 100 ansatte må også regne med å miste jobben i tillegg til de 155 som ble varslet i april.

Enitel er fullt finansiert om selskapet følger sine egne målsetninger om inntektsvekst og driftsmargin, samt kostnadsreduksjoner. Målet er lønnsomhet i 2003.

- Vår strategiske ambisjon er å få Enitel til å bli en lønnsom leverandør av bredbåndsløsninger til bedriftsmarkedet basert på intergrert IP-nettverk, sier konsernsjef i Enitel, Svein Berntsen.

- Vi skal etablere den beste kundeservice og tilby et større spekter av IP-baserte produkter i de områdene vi allerede er til stede med nettverk. Organisasjonen vår skal tydelig resultatansvar i hvert ledd og vi skal bygge en kultur som belønner resultat, sier han.

Til toppen