Enorm vekst i annonsering på nett

Norske nettsteders omsetning av annonser på Internett vokste enormt i første kvartal.

Omsetningen av annonser på internett var i årets første kvartal på 319 millioner kroner.

Det er en vekst på 55 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor, viser annonsestatistikk fra innholdsleverandørenes organisasjon Nettforum og interesseorganisasjonen INMA.

Merkevareomsetningen isolert sett var på 228 millioner kroner i første kvartal, en økning på 54 prosent i forhold til første kvartal 2005.

– Veksten er formidabel, men er en naturlig konsekvens av internett nå er den viktigste mediekanal i hverdagslivet til folk flest, sier Rune Røsten, leder for DB Medialab/Dagbladet.no i en pressemelding.

Han tror veksten vil fortsette de nærmeste årene, og peker på at antall nettbrukere også vil fortsette å vokse.

Røsten tror det kan ligge an til betydelig vekst innen nye kanaler som mobil og web-tv, som per i dag utgjør en liten del av det totale markedet.

Til toppen