Enorm vekst i annonsesalg på nett

Hittil i år er det solgt annonser for 280 prosent mer enn i samme periode i 1999. Og folk i bransjen forventer enda sterkere vekst.

Tall mediebyrået MediaCom har hentet inn for Dagens Næringsliv viser at norske nettsteder solgte annonser for 171,1 millioner kroner i første halvår. Samme periode ifjor var omsetningen på 45,3 millioner kroner.

Dagens Næringsliv har basert den totale omsetningen av nettannonser på at Nettavisen, DinSide, 24/7, WebAd, DoubleClick, SOL og digi.no hadde en samlet omsetning på 119,7 millioner kroner. Disse nettstedene sto for 70 prosent av markedet i fjor, og antas å gjøre det samme i år.
Nina Hølke, som startet Mediacoms interaktive avdeling, mener den sterke veksten skyldes at Internett er iferd med å modnes. Administrerende direktør i WebAd, Morten Hofstad, er heller ikke overrasket over tallene. Til DN sier han at han tror det blir enda sterkere vekst til høsten.


Både Hofstad og Hølke tror det totale annonsemarkedet på Internett nærmer seg 350 millioner kroner i år.

Til toppen