Damage Studios demonstrerte denne uken en tidlig utgave at Internett-spillet Rekonstruction. Selskapet lover at dette vil bli det første online-spillet som støtter én million samtidige brukere. Spillet ventes å bli kommersielt tilgjengelig desember 2004.
- Å lage en stor virtuell verden som ikke repeterer seg selv er svært tidkrevende og dermed kostbart, sider Chris DiBona i Damage Studios, til New Scientist.
- De store flerbrukerspillene som nå spilles over Internett tar vanligvis i bruk én verden og repeterer den. Dette gjelder for eksempel spillet Everquest, som støtter 450.000 brukere, men som er delt opp 32 isolerte segmenter.
_logo.svg.png)

Rekonstruction vil derimot støtte opptil én million brukere innen én eneste, unik verden. Det vil tas i bruk automatisert programvare for å skape den enorme mengden med innhold som kreves for å lage en så stor, virtuell verden. Videre vil spillerne selv generere nytt innhold ved å rekonstruere deres egen verden.
"Ved å dynamisk innarbeide data fra virkelighetens verden, for eksempel værstatistikker og modelleringer av virkelige miljøer, slik som store urbane sentre og landemerker, vil Rekonstruction gjøre det mulig for spillerne å interagere og skape verdenen i sanntid. Rekonstruction begynner å viske ut forskjellene mellom spillet og det virkelige livet", heter det på nettstedet til Damage Studios.
Spillets handling er basert på en katastrofe 400 år fram i tid. Da er Jorden for 200 år siden blitt truffet av en asteroide. Nå er det gjenoppbygging av samfunnet som gjelder.
Til Rekonstruction planlegges det en glidende overgang mellom handlingen i spillet og virkeligheten. Blant annet skal man kunne kjøpe virtuelle gjenstander for virkelige penger, for eksempel på markedsplasser som eBay.
Ifølge DiBona planlegger Damage Studios først å lansere spillet i USA, for så å tilby det globalt 9 til 12 måneder senere. Først tre år senere regner DiBona med å runde én million brukere.