Norske Soundrop sikter høyt. Fra v. direktør Inge Andre Sandvik, teknologisjef Ali Sabil og produktsjef Johan Prieur. Den fjerde gründeren, utviklingssjef Ole Andre Vadla Ravnås var ikke til stede da bildet ble tatt. (Bilde: Selskapet)

Er dette Norges svar på Twitter?

Tar sanntids webteknologi «til det ekstreme».

Fire norske IT-gründere har med Soundrop skapt en sosial jukeboks for de virkelig store massene.

I tidsriktig ånd er poenget å gi brukerne en sosial funksjon. Du deltar i sjangerbaserte virtuelle rom, eksempelvis «chill out», «hip hop» eller «jazz», chatter med andre brukere og lytter til den samme musikken. Alle kan påvirke spillelisten, foreslå låter og stemme utvalget opp eller ned.

525.948.766 minutter

På de første tyve dagene etter januar-lanseringen strømmet det 2,4 millioner låter gjennom plattformen, som er bygget på toppen av langt mer kjente Spotify.

Dette økte til 15 millioner i februar, som mer enn doblet seg til 35 millioner avspillinger i mars.

- Vi hadde 60 millioner avspillinger i mai, avslører selskapet nå overfor digi.no.

Ifølge Soundrop har brukerne deres nå har spilt av musikk i det som tilsvarer tusen år sammenhengende.

Hvilken annen norsk oppstart kan skilte med en slik eksplosjonsartet vekst i brukerengasjement?

- Fremgangen har vært veldig stor i det siste, forteller medgründer og daglig leder, Inge Andre Sandvik til digi.no.

Soundrop er den mest populære tilleggsapplikasjonen til Spotify, hvor den tilfører en ekstra dimensjon ved avspilling av musikktjenestens enorme bibliotek.

- Ekstrem teknologi

Sandvik er ubeskjeden når han forklarer at Soundrop er noe ganske annet enn en simpel applikasjon.

- Uten at jeg vil si noe negativt om de andre appene, så når ingen av dem oss til anklene i funksjonalitet, sier han.

- Teknologisk er vi helt i særklasse og definitivt ledende. Vi har tatt sanntids webteknologi til det ekstreme.

Intervjuet fortsetter under bildet.

Man kan abonnere på ferdige "rom" eller opprette sine egne. Innloggede brukere påvirker hva som spilles, og stemmer forslagene opp eller ned.
Man kan abonnere på ferdige "rom" eller opprette sine egne. Innloggede brukere påvirker hva som spilles, og stemmer forslagene opp eller ned.

Telekom-bakgrunn

Løsningen er utviklet i Erlang, et programmeringsspråk Ericsson skapte på 1980-tallet og som er mye brukt innen telekom. Gründerne har også bakgrunn fra selskaper som Tandberg (Cisco), Opera Software og Telenor.

- Det gjør at vi kan skalere ekstreme mengder transaksjoner i sanntid. Dette er noe helt annet enn en webapplikasjon. Vår applikasjon er en av de få, kanskje den eneste rene Javascript-applikasjonen i verden med så stor brukermasse, sier Sandvik.

Soundrop-klienten til iOS fungerer på samme vis, og krever også premium-abonnement på Spotify.
Soundrop-klienten til iOS fungerer på samme vis, og krever også premium-abonnement på Spotify.

En plattform

Selv om Soundrop fremstår som en app i Spotify-klienten, og finnes som musikkavspiller til Apples iOS, er det ifølge Sandvik først og fremst en plattform.

- Soundrop i Spotify er ett eksempel på hva vi kan bygge. Vi skal også gå ut og tilby programmeringsgrensesnitt (API) hvor andre kan bygge engasjerende og spennende applikasjoner på toppen av dette igjen. Typisk musikkorienterte applikasjoner.

Milliardmarked

Tjenesten tilbys som et gratis tillegg til Spotify. Hva er så forretningsmodellen. Hvordan skal de tjene penger?

- Soundrop er en markedsføringsplattform for artister og plateselskaper. Vi vil ha en forretningsmodell ikke ulik aktører som Twitter og Tumblr.

Allerede nå får de penger fra Spotify, uten at Sandvik ønsker å nærmere inn på inntektsgrunnlaget.

- Vi gjør det enklere å oppdage ny musikk og dermed øker vi strømmeaktiviteten for plateselskap og artister på en veldig effektiv måte, sier han.

Houseparty med 80.000

Unike happenings er et eksempel. Forrige fredag avholdt de et virtuelt house-party på vegne av plateselskapet Universal og Spotify. (I dag åpner Hovefestivalen egen Soundrop-avdeling).

80.000 personer skal fredag ha vært innom house-festen med opptil fire tusen samtidige brukere, som alle kunne kommunisere i sanntid.

- To DJ-er spilte musikk for deg hjemme i din egen stue. Det er ingenting i veien for at vi kan ta betalt for slike eventer.

Målet nå er å videreutvikle brukeropplevelsen. Ambisjonen er å «bli ledende i verden» på sosial musikk og musikkoppdagelse.

Nå i vekstfasen er ikke fokuset på inntekter, men selv om Sandvik forsikrer at målene deres er eduelige, antyder han samtidig skyhøye ambisjonene også her.

- Det sies jo at Twitter sikter mot en omsetning på en milliard dollar. Det er definitivt er milliardmarked for disse tjenestene. Og musikkbransjen er inne i en oppadgående trend. Digital musikk øker nå i forhold til offline distribusjon.

Soundrop har hovedkontor i Oslo og oppstarten er selvfinansiert. Selskapet rekrutterer og vokser til 10-12 personer i løpet av kort tid. Det skal etableres flere utenlandskontorer, blant annet i Los Angeles.

- Foreløpig ønsker vi å beholde produktutviklingen i Oslo, og legge design og frontendutvikling til kontorer som skal etableres i Stockholm og Berlin, sier Inge Andre Sandvik.

    Les også:

Til toppen