Salget av smarttelefoner er ikke uberørt av økonomiske nedgangstider, mener analytikerne som spår tøffere tider med langt mindre vekst i årene som kommer. (Bilde: digi.no)

Er smart-festen snart over?

Roper varsku for smartmobil-salget etter Apple-tall.

Forrige uke la Apple frem skuffende kvartalstall. Først om fremst fordi de solgte færre iPhone enn hva analytikerne hadde forventet. De ble solgt 26 millioner enheter av telefonen, en vekst på 28 prosent fra samme periode i fjor. Forklaringen gikk stort sett ut på at markedet venter på iPhone 5, som ryktemølla hevder vil komme til høsten.

Samtidig har Samsung vist til fantastiske salgstall for sin Galaxy S III telefon. Det sørkoreanske selskapet solgte dobbelt så mange smarttelefoner i andre kvartal enn hva Apple gjorde i samme tidsperiode.

Men nå peker flere analytikere på at nedgangen i verdensøkonomien, med økende arbeidsledighet både i USA og Europa, vil gi en langt lavere vekst i smarttelefon-salget enn tidligere ventet. Særlig i Europa merket Apple en lavere veksttakt enn ventet, noe som må tilskrives svak økonomi hos kundene.

Markedet for smarttelefoner har vært svært sterkt de siste årene. Veksten til de som har lykkes i markedet, hovedsakelig Apple og Samsung, har vært formidabel. Takket være iPhone har Apple blitt verdens mest verdifulle selskap. Men hva vil en økonomisk nedgangskonjunktur ha å si for salget?

Forrige gang det var nedgangstider, i 2008 til 2009, merket ikke smarttelefon-markedet noe til dette. Men det betyr ikke at en ny nedgangsperiode vil føre til det samme.

– Økonomien har en betydning for salg av alt elektronisk utstyr. Selv Apple, som trosset tyngdekraften i forrige nedgangskonjunktur, kan ikke slippe unna nå, sier Daniel Ernst til Reuters. Han er analytiker for Hudson Square Research. Årsaken?

Rett før forrige nedgangskonjunktur lanserte Apple en telefon som endret markedet helt, som gjorde at brukerne fikk lett tilgang til webben, mail og levende bilder. Dessuten var det multi-touch, noe som var helt nytt i 2007. Dette var noe kundene måtte ha, nedgangstider eller ei. Dersom det ikke blir introdusert funksjonalitet som er så markedsendrende vil smarttelefon-salget begynne å stagnere - og den voldsomme festen snart være over.

Mens den typiske mobilkunden oppgraderte sin telefon hver 18. til 24. måned tidligere er livssyklusen til smarttelefonene utvidet med tre måneder. Det gjør sitt med salget.

Reuters melder at salget av smarttelefoner økte med 32 prosent i tredje kvartal, noe som er den laveste veksttakten siden 2009, da veksten var på 16 prosent. Dette ifølge tall fra Strategy Analytics, som forventer en vekst på 40 prosent i 2012, ned fra 68 prosent vekst i 2011. I 2013 forventer analyseinstituttet at salgsveksten vil falle til 23 prosent.

Ifølge Gartner vil rundt 35 prosent, av samtlige 1,9 milliarder mobiltelefonene som selges i år, kunne settes kategorien smarttelefon. Mellom en femtedel og 25 prosent av verdens befolkning har en telefon som kan kalles smarttelefon. I utviklede markeder, som USA, er andelen opp mot 50 prosent. Veksten vil derfor komme i de lavere pris-segmenter, tror analytikere.

Og her kniver mange om konkurransen. Drevet av Googles Android-plattform er det Samsung som har blitt den største aktøren, men lavprisaktører som Huawei og ZTE prøver å komme seg inn i markedet. Dette sender også ned enhetsprisen på telefonene.

    Les også:

Til toppen