BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ericsson mister forhandlernes tillit

Batterifeil ved flere av Ericssons siste mobiltelefonmodeller gjør at apparatene slår seg av selv. Selskapets manglende evne til å gjøre noe med feilen, gjør at forhandlere slutter å anbefale Ericsson-telefoner til nye kunder.

Frode Eriksen
23. sep. 1998 - 12:22

Flere av Ericssons kunder og forhandlere har fått telefoner i retur det siste året som skyldes batterifeilen. Dette gjelder de eldre modellene 688 og 788, samt den siste modellen 888. Antallet returer varierer sterkt, og det oppgis tall fra 10 til 70 prosent.

Problemene med feil i terminalene er ikke av ny dato. Tidligere har andre modeller hatt problemer med blant annet løse skruer. Ifølge avisen er feilene så lette å løse at flere forhandlere er så fortørnet over selskapets manglende vilje og evne til å fikse problemet, at de ikke lenger anbefaler kundene å velge Ericsson-terminaler.

Ifølge den svenske avisen Dagens Nyheter betyr feilen at apparatene slår seg av, fordi det er dårlig kontakt mellom apparatet og batteriet som ligger i apparatet.

Markedsansvarlig Ericsson Mobile Communications i Sverige, Per Körner, sier til avisen at feilen oppstår når batteripolen på batteriet har for dårlig kontakt mot telefonen, noe som gjør at det kan oppstå glipper. Selv en glipp på brøkdelen av et sekund er nok til at telefonen slår seg av.

Bare en mindre del av kundene med slike modeller har noen grunn til å bekymre seg, ifølge Körner, og avviser dermed påstandene om at over halvparten av kundene opplever dette problemet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra