Ericsson opp av bølgedalen

Svenske Ericsson er på vei opp av bølgedalen igjen etter et bedrøvelig år. Selskapets gevinst før skatt etter årets første ni måneder endte på 7,9 milliarder svenske kroner, som er en nedgang fra 12,1 milliarder kroner samme periode i fjor. Resultatene blir godt tatt imot, fordi de er bedre enn forventet.

De tre første kvartalene i år solgte Ericsson for 141,6 milliarder svenske kroner, noe som er en økning på 14 prosent fra samme periode året før. Overskudd før skatt i tredje kvartal alene endte med 3,6 milliarder kroner, eller ned med 19 prosent fra samme periode i fjor.

Likevel tror Ericssons ledelse med styreleder Lars Ramqvist i spissen på et resultat året sett under ett på 15-16 milliarder kroner før skatt, og en salgsvekst for året sett under ett på 12-15 prosent. Selskapet har også sterke forhåpninger til salget og overskuddet til neste år.

Ericsson selger godt av mobil infrastruktur, med en vekst i salget på 40 prosent. Selskapets hovedproblemer har vært innenfor mobiltelefoner, og selskapet skriver i sin rapport at nye produkter ser ut til å gi resultater. Også interne besparinger og omorganiseringer skal forbedre resultatet til selskapet.

Selskapets ordreinngang holder seg godt i USA, Japan og Europa, mens en ser en liten nedgang i resten av Asia, i hovedsak som en følge av det kinesiske markedet.

USA er det viktigste enkeltmarkedet med en vekst de ni første månedene sammenlignet med samme periode i fjor på 48 prosent. Detetter kommer Kina (-21%), Storbritannia (+10%) og Brasil (+26%) som viktige enkeltmarkedet. De seks neste på to-på-topplisten er Spania, Italia, Tyrkia, Sverige, Japan og Tyskland.

Til toppen