Ericsson tror at mobiltelefoni og mobilt Internett er fremtidens satsningsområde, og lover nå aksjonærene mer enn 20 prosent vekst i inneværende år.
- Første kvartal i 1999 var eksepsjonelt svakt, blant annet på grunn av restruktureringskostnader og dårligere utvikling i Kina samt for mobilområdet. Første kvartal i år regner Ericsson-ledelsen med konsernsjef Kurt Hellström i spissen med en vekst på mer enn 30 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.
1999-resultatet før skatt endte på 16,4 milliarder svenske kroner, litt i overkant av forventningene. Salget økte med 17 prosent til 215 milliarder kroner, mens ordreinngangen økte med 19 prosent til 224 milliarder kroner.


1999 sett under ett ble svakere som en følge av dårlig utvikling innenfor mobiltelefoner, mens salget av mobilinfrastruktur trekker opp.
Ericsson er markedsleder innenfor infrastruktur og nummer tre innenfor moiltelefoner.
Selskapet hadde ved årsskiftet litt over 100.000 ansatte, tross for en restrukturering av arbeidsstokken på nesten 10.000 ansatte det siste året. 5.400 ansatte fant nye jobber innenfor konsernet og da i hovedsak innenfor konsulentproduktavdelingene.
Nøkkleltall Ericsson:
Milliarder SEK | 1999 | %-endring fra 98 | Q4 | %-endring fra 98 |
Ordreinngang | 223,8 | 19 | 66,0 | 40 |
Salg | 215,4 | 17 | 73,8 | 25 |
Inntekt før skatt | 16,4 | (10) | 8,5 | 39 |
Fortjeneste per aksje | 6,17 | (7) | 3,1 | 29 |
Kilde: Ericsson
Ericssons 19 viktigste markeder i 1999:
Marked | Salg mrd. SEK | %-endring fra 98 | % av netto salg |
USA | 23,6 | 39 | 11 |
Kina | 18,8 | (16) | 9 |
Storbritannia | 15,9 | 15 | 7 |
Brasil | 14,3 | 20 | 7 |
Spania | 13,0 | 85 | 6 |
Italia | 12,7 | 11 | 6 |
Tyrkia | 9,9 | 117 | 5 |
Japan | 8,6 | 78 | 4 |
Sverige | 7,6 | (11) | 4 |
Tyskland | 6,0 | 3 | 3 |
Kilde: Ericsson