Ericsson taper for Nokia i kampen om ungdommen

En svensk undersøkelse foretatt av analysebyrået Market Watch, viser at Ericsson taper for Nokia i kampen om de unge mobilbrukerne.

Analysebyrået Market Watch har beregnet unge forbrukeres (mellom 16 og 29 år) merkevarekjennskap til mobilprodusentene Nokia og Ericsson. En sammenligning av oppfatningen blant de unge viser at Ericsson har tapt 13,4 prosent i "brand power" i løpet av det siste året. Nokia derimot, har vunnet 15,1 prosent. Dette skriver Mediawatch, som igjen siterer Ekonomi24 AB.

Ericsson har sett på ungdommene som en meget viktig målgruppe, og har gjort store investeringer for å nå gjennom blant det unge og motebevisste publikum. Flere svenske reklamebyråer mener, ifølge MediaWatch, at Ericsson er i faresonen fordi selskapet tradisjonelt har vært rettet mot B2B-markedet, og nå faller mellom to stoler.

Svenske reklamesynsere mener at Ericsson gjennom å satse for mye på de unge, risikerer å miste sin styrke som teknisk prestisje-produkt. Dersom selskapet heller ikke makter å skape et nytt marked blant ungdommene, kan de ende opp med å bli svake på begge punkter.

Til toppen