JUSS OG SAMFUNN

Escape får sigar-pepper av Forbrukerrådet

Postens nettbutikk, Escape, bryter reklameforbudet mot tobakk. Dette melder Forbruker-rapporten.

Therese Werenskiold
22. nov. 2000 - 15:22
Escape.no

Forbruker-rapporten på nett


Markedsføringen av sigarer strider klart mot det totale reklameforbudet for tobakksvarer i Norge, konkluderer Forbruker-rapporten og opplyser at saken nå ligger til behandling hos hos Statens tobakkskaderåd.

- Før jul kommer vi til å sende et brev til både Escape og en rekke andre nettsteder, hvor vi ber dem innrette seg etter loven, sier jurist Ole Jacob Angermo til Forbruker-rapporten nett.

Angermo tror flere nettbutikker har sett sitt snitt til å spekulere i hvordan reglene skal tolkes på nettet.

- Her er jussen meget klar. I butikkene er det utelukkende tillatt å stille opp varene i hyller. Nettbutikken har ikke lov til å gjøre noe mer, og de plikter å merke produktene med de samme helseadvarslene som tobakksvarer som selges i vanlig butikk. Dessuten må de finne en måte å hindre at mindreårige kan kjøpe tobakksvarer, forklarer han.

Ifølge Forbruker-rapporten var det Posten som først gjorde tobakkskaderådet oppmerksom på denne saken, fordi de ville få klargjort sin stilling.

Også CoShopper har fått sigar-påpakning: Høy sigarføring i nettbutikk er ulovlig
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.