Esther Dyson: Hvem skal betale for harde nyheter?

Hvem vil betale for den undersøkende og kritiske journalistikken i et medium der hver seksjons lønnsomhet kan måles ned til hvert øre? Dette var spørsmålet en dårlig forberedt Esther Dyson stilte under Interactive Publishing-konferansen i Zürich.

Esther Dyson, som blant annet fungerer som rådgiver for Bill Clinton i IT-spørsmål og ellers er en av USAs mest kjente rådgivere på IT-området, kom dårlig forberedt til konferansen. Hun hadde tilbrakt det siste døgnet i fly mellom San Francisco, New York og Zürich. Hun forsøkte derfor å holde seg selv og deltakerne våkne med følgende spørsmål:

- På papir er den harde journalistikken støttet av andre seksjoner som sport, kryssord og matoppskrifter. Alt dette forsvinner eller skilles ut som egne seksjoner på nettet. Hvordan skal avisene kunne støtte harde nyheter når de plutselig får tall på hver enkelt seksjons lønnsomhet, og alle annonsekronene går til sportseksjonen? Hva skjer den dagen aksjonærene ber avisen droppe utenrikskorrespondentene, fordi den taper penger på dem?

David Talbot fra Salon mente at profesjonaliteten i redaksjonene allerede har tatt livet av mye av journalistikken, og at svaret for redaksjonene er å ansette kronikkskribenter som skriver fargerikt og engasjerende.

- Men kronikker er ikke harde nyheter. Watergate og Vietnam-reportasjer er harde nyheter. Jeg er bekymret for at det er en type nyheter som ikke tjener penger, mente Dyson.

- Jeg tror denne type nyhetsreportasjer skaper oppmerksomhet rundt avisen, og må settes på kontoen for egenreklame for redaksjonen, mente Robin Hunt, som har ledet den engelske utgaven av Wired og nettversjonen av den engelske avisen Guardian.

Begge nettavisene er for øvrig nedlagt som en følge av manglende lønnsomhet. Hunt fikk likevel støtte fra andre i salen, som mente at den diskusjonen Dyson trakk opp bare er en reprise av debatten rundt fjernsynsnyhetene. Den gang skulle avisene begraves, for nå fikk folk gratis nyheter til folk.

Dyson sa seg enig og satte punktum for diskusjonen ved å konstatere at harde nyheter slik hun definerte dem, fortsatt vil ha eiere som er villig til å støtte dem økonomisk selv om de ikke er direkte lønnsomme.

- Men det kommer til å bli vanskeligere å finne sponsorer for harde nyheter på Internett, så redaksjonene kommer til å være avhengig av eiere som er villige til å støtte dette, sa hun.

Til toppen