Esther Dyson inn i nettbutikk for skandinavisk design

Pglife.com heter et nytt svensk nettsted som skal selge eksklusive designvarer. Konseptet fenget til og med internettguru Esther Dyson, som har investert i det svenske selskapet. Hva med en lampe med kattemotiv?

Det kryptiske navnet Pglife.com skjuler et svensk e-handels konsept som satser på eksklusive designvarer pakket inn i innhold om designmarkedet og trender. Bak selskapet står svenskene Ola Billmont og Mats Arkrot, som har vært kolleger i 15 år i ulike design- og innredningsselskaper.

Tanken bak nettstedet har vært å skape en møteplass for designbevisste, hvor man også skal kunne handle produkter av kjente og ukjente designere.

- Det vi tjener penger på, er å kjøpe produkter fra leverandører og selge det videre til kunder. Vi velger hvilke produkter vi skal selge, så ingen leverandør kan kreve at vi skal selge en hel produktserie, for eksempel. Vi vil gjøre det enklere for vår målgruppe og prøver å ta pulsen på design-samfunnet, sier Arkrot til digi.no.

Arkrot hadde stillingen som VD fram til i dag tidlig, da amerikaneren George Holmes tok over. Hovedkontoret til selskapet vil være i Sverige. Framdriftsplanen for den videre geografiske ekspansjonen er at den britiske avdelingen skal starte i februar, i USA i mai /juni og i Tyskland i september/ oktober.

Varene som tilbys i nettbutikken er eksklusive beregnet på de meget designbevisste. Et eksempel er en lampe signert designeren Camilla Marselius med kattemotiv (bildet).

- Vi begynner med skandinavisk design, vi er jo preget av det formspråket vi liker. Etter hvert vil vi legge til samtids-design, med fire hovedretninger; contemporary hippie, contemporary garden, contemporary classic og contemporary modern, for å få bredden på produktene, sier Arkrot til digi.no. Per i dag har Pglife.com ingen norske samarbeidspartnere, men har knyttet til seg designere fra både Sverige og Danmark.

- Vi etterlyser norske samarbeidspartnere, det hadde vært jattetrevligt, understreker han.

Det er ikke lite penger som vil bli brukt på markedsføring av nettstedet. Arkrot regner med at deres målgruppe befinner seg innen åtte prosent av et totalt marked på totalt 250 milliarder dollar. Av disse åtte prosentene er det rundt en prosent som har gått online når det gjelder møbler og innredning på nettet.

- Vi regner med at det vil bli brukt et par hundre millioner svenske kroner, sier Arkrot.

- Hvordan fikk dere med Esther Dyson på laget?

- Vi hadde felles bekjente, og vi traff henne i London i september såvidt. Jeg rakk å vise henne nettstedet, og hun ville at vi skulle være med på en konferanse hun skulle ha i Budapest i slutten av september. Vi fikk litt panikk, for vi var ikke ferdige, men dro til Budapest og viste fram en demo. Vi kom bra overens men henne, hun likte våre ideer og syntes dette var kul. Det var ikke vanskeligere enn som så, sier Arkrot.

Dyson sitter på en minoritespost i Pglife.com, men i følge Arkrot er posten større enn hva hun bruker å ha i selskaper.

Til våren åpner Pglife.com et showroom sentralt i Stockholm for å gi kunder en mulighet til å komme for å se og føle på produktene som selges på nettstedet.

- På showroomet vil vi presentere alle varemerker vi selger. Her kan folk komme inn og treffe virkelige mennesker og få hjelp til å surfe på nettstedet. De fleste av våre produkter er kjente varemerker, men i blant vil man se på produktene, tror Arkrot.

Nettstedet tilbyr i dag rundt 1.000 produkter som kommer fra 115 leverandører. Når selskapet åpner i Storbritannia skal det kunne tilbys tre til fire ganger så mange produkter.

I dag er det 30 ansatte i selskapet, men planen er at når selskapet har bygget opp organisasjonen i London mot sommeren neste år vil de telle 100 personer.

Til toppen