Et DVD-format mindre

Å prøve og feile med nye videoformater er dyrt. Circuit City har nå gitt opp sin versjon av DVD etter å ha brukt 1,5 milliarder kroner.

Ledelsen i Circuit City er trolig ganske lei av bli påminnet om Betamax/VHS-krigen tidlig på 80-tallet, men sammenligningen er ikke så fjern. Markedet for de nye DVD-videoplatene er splittet av en rekke selskaper som har laget inkompatible versjoner i et forsøk på å dominere markedet.

Listen over forskjellige formater er blitt et navn kortere nå når Circuit City har lagt ned sin sastning på Divx, en versjon av DVD som begrenset bruk til 48 timer etter kjøp. Meningen var at kundene skulle kunne "leie" videofilmer, men slippe å levere dem tilbake.

Divx krevde egne spillere og elektronikk-kjeden Circuit City innrømmer at de aldri klarte å gjør filmbransjen og videoforretningene begeistret nok. Til sammen kostet utviklingen og markedsføringen av Divx kostet 1,5 milliarder kroner, skriver Wall Street Journal.

Circuit City forteller at de blant annet gav seg fordi internett etter hvert kan brukes til å levere video og at interaktive kabelsystemer dukker opp. De 100.000-200.000 amerikanske eiere av Divx-spillere kan spille vanlige DVD-filmer.

Til toppen