BEDRIFTSTEKNOLOGI

– Et «New Coke»-øyeblikk for Microsoft

Forbereder u-sving for Windows 8.

Flere har begynt å sammenligne Windows 8 med Coca-Cola Companys lansering av Coke med ny oppskrift i 1985. Det opprinnelige produktet ble relansert etter bare 11 uker.
Flere har begynt å sammenligne Windows 8 med Coca-Cola Companys lansering av Coke med ny oppskrift i 1985. Det opprinnelige produktet ble relansert etter bare 11 uker. Bilde: digi.no og Coca-Cola Company
Harald BrombachHarald BrombachJournalist
7. mai 2013 - 11:34

Windows 8-lanseringen har vært vanskelig for Microsoft. Trenden mot nettbrett gjorde det nødvendig for selskapet å ta noen modige skritt i en ny retning.

Men setter man foten utenfor den oppgåtte stien, er øker risikoen for at man blir sittende fast i gjørma. Begynner man å merke tendenser til slikt, bør man ta noen skritt tilbake og forsøke på nytt. Det er ingen skam å snu.

En slik erfaring fra turgåing kan komme godt med også når man lager produkter. Windows 8 med Modern UI og betydelige endringer i desktop-opplevelsen, har ikke blitt mottatt med stormende jubel. Windows 8 forsøker å være to ting på en gang, men lite tyder på at det er et slikt kompromiss brukerne har ønsket seg.

– Dette er som New Coke, over en periode på syv måneder – bare at Coke lyttet bedre, sier Richard Doherty, analytiker i Envisioneering, til Financial Times.

I 1985 begynte Coca-Cola Company å produsere Coca-Cola (Coke) med en ny oppskrift i Nord-Amerika. Dette var ingen stor suksess, og 77 dager senere ble produktet med den opprinnelige oppskriften relansert under navnet Coca-Cola Classic.

«New Coke», altså Coca-Cola med den nye oppskriften, fortsatte å bli solgt under navnet Coca-Cola fram til 1992, da den ble døpt om til Coke II. Denne forsvant fra helt markedet i 2002.

Tami Reller er markeds- og finansdirektør for Microsofts Windows-forretningsområde. <i>Bilde: MIcrosoft</i>
Tami Reller er markeds- og finansdirektør for Microsofts Windows-forretningsområde. Bilde: MIcrosoft

Financial Times-artikkelen er først og fremst et intervju med Tami Reller, markeds- og finansdirektør for Microsofts Windows-virksomhet. Hun bekrefter at Microsoft senere i år vil komme med en oppdatert versjon av Windows 8, som vil innføre noen viktige endringer i hvordan programvaren brukes. Detaljer vil hun ikke gå inn på, men i et internintervju som ble publisert i går, kommer hun likevel med litt mer informasjon.

Hun forteller der at Windows Blue er kodenavnet for en oppdatering som skal bygge videre på visjonen som Windows 8 er en virkeliggjøring av, men at oppdateringen også er en mulighet for selskapet til å svare på tilbakemeldingene selskapet har fått fra kundene.

Ifølge Finacial Times fortalte Reller at pc-brukere har funnet vanskelig å venne seg til den nye programvaren. Hun sier også at selskapet helt klart kunne og burde ha gjort en bedre jobb med å undervise både salgspersonell og potensielle kunder om hvordan Windows 8 fungerer.

I internintervjuet forteller Reller at selskapet i løpet av de første seks månedene etter Windows 8-lanseringen har solgt 100 millioner lisenser til operativsystemet – 40 millioner flere enn i januar. Dette er nøyaktig like mange lisenser som selskapet hadde solgt for Windows 7 etter seks måneder. Tallene inkluderer oppgraderinger som Microsoft har solgt direkte til pc-brukere, lisenser solgt til ulike deler av salgskanalene, samt lisenser solgt til pc- og nettbrettleverandører. Tallet sier ingenting om hvor mange av lisensene som er tatt i bruk.

Men i mens det i blogginnlegget fra 2010 vises til tall fra Net Applications som forteller at 12 prosent av alle pc-er var utstyrt med Windows 7, viser de ferskeste tallene fra Net Applications at Windows 8-andelen i april i år ikke var høyere enn 3,82 prosent.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra