Ettåringen LetsBuyIt verdsatt til 1,6 milliarder

Europas pengemakt faller i staver over svenske Johan Staël von Holsteins idé om å skape et nettbasert, pan-europeisk innkjøpsimperium. Ett år etter etableringen av LetsBuyIt har selskapet vokst til 180 ansatte spredt på kontorer i ti land, og stadig nye globale investorer slenger friske penger etter konseptet.

- Etter å ha jobbet med prospektet siden november/desember har vi nå fått i land den tredje emisjonen, forteller informasjonssjef i LetsBuyIt Rune Kibsgaard Sjøhelle til digi.no.

Nettbutikken, som spesialiserer seg på samkjøp av store vareparti, har hentet inn 49 millioner euro, eller nærmere 400 millioner kroner fra 14 europeiske og amerikanske banker og investeringsfond. Kun et fåtall av de nye investorene ønsker særlig PR rundt risikoinvesteringen, med unntak av hollandske Gilde IT fund, franske Sofinnova Partners og et annet risikosøkende nederlandsk selskap, NeSBIC.

- Investeringen gir oss det vi trenger nå for å fortsette den aggressive markedsføringen og ekspansjonen i Europa, sier Kibsgaard Sjøhelle, som likevel spår at LetsBuyIt må ut og hente enda mer penger - sannsnyligvis allerede i løpet av inneværende halvår.

For det er ambisiøse planer som nå snekres sammen for det opprinnelig svenskeide konsernet.

Mandag gikk startsignalet for en massiv markedsføringskampanje, som skal bidra til at selskapet når sitt mål om mellom én million og to millioner kunder innen utgangen av året. Det er et formidabelt løft fra dagens 200.000 kunder, hvorav omlag 7000 er norske.

Dersom LetsBuyIt.com fortsetter med samme veksttakt som selskapet har nå - det vil si 5000 nye kunder hver dag - vil det imidlertid bli en smal sak for selskapet å nå målet om to millioner kunder i løpet av året.

- Vi regner med å annonsere for mellom 300 millioner og 400 millioner kroner i Europa i år, forteller Kibsgaard Sjøhelle, som imidlertid understreker at dette er markedsverdien på kampanjen - ikke nødvendigvis det LetsBuyIt betaler for annonseringen.

En av årsakene til dét er at selskapet, som nylig flyttet sitt hovedkontor til Amsterdam, har inngått en rekke samarbeidskonstellasjoner med andre medieaktører. Mellom annet gikk Tysklands nest største kommersielle fjernsynskanal, ProSieben (PRO 7), inn med 75 millioner kroner i LetsBuyIt i juli i fjor.

Da var LetsBuyIt verdt 300 millioner kroner.

Etter den siste kapitalinnsprøytningen er samkjøpskonseptet priset til 1,6 milliarder.

LetsBuyIt.com ble startet 13 januar 1999, av Johan Staël von Holstein, Jesper Jos Olsson, Håkan Ramsin og John Palmer. Selskapet er i dag etablert i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Belgia, Nederland, Sveits, England, Tyskland og Østerrike, og i februar/mars står Frankrike, Spania og Italia for tur.

Se også relaterte artikler nedenfor.

Til toppen