Slik snudde det norske IT-selskapet giganttap til et etterlengtet overskudd

Offentlig sektor er reddende engel, men også en konkurrent, forteller Bluegarden-sjefen.

Bluegarden tjener penger igjen og administrerende direktør Morten Hveding Juel ser lyst på fremtiden.
Bluegarden tjener penger igjen og administrerende direktør Morten Hveding Juel ser lyst på fremtiden. (Bilde: Marius Jørgenrud)
EKSTRA

Offentlig sektor er reddende engel, men også en konkurrent, forteller Bluegarden-sjefen.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Optimismen er tilbake etter at den norske tilbyderen av IT-tjenester for lønn- og personadministrasjon i fjor sikret seg 3-4 attraktive nye kunder og et etterlengtet overskudd.

Det er litt av en snuoperasjon.

I Norge har Bluegarden AS blødd nærmere 240 millioner kroner de siste ti årene. En nedtur som startet da kontrakten med Posten Norge forsvant, etter at selskapet ble solgt til danske Multidata.

– Vekst i offentlig sektor er den viktigste årsaken til de lysere tidene nå, vedgår administrerende direktør Morten Hveding Juel.

Han leder virksomheten i Norge hvor de har 130 ansatte, inkludert et større utviklermiljø. De fleste har arbeidsplass midt i Oslo sentrum, hvor de disponerer fire etasjer i en sidegate til Karl Johan.

Konsernet har hovedkontor i Ballerup rett utenfor København. De omsetter for omtrent en milliard hvorav halvparten fra Danmark, resten likt fordelt mellom Norge og Sverige.

Risikerte konkurs

I motsetning til gigantene Evry/Unit4 og Visma har ikke Bluegarden regnskap og finans i løsningene de selger. Men i sin nisje lønn og HR kaller de seg ledende i Skandinavia.

– Hele konsernet har vært gjennom en omstillingsprosess, men det er først og fremst i Norge vi virkelig har foretatt en turnaround. Det var enten konkurs eller å gjøre noe stort. I 2008 forsvant kontrakten med vår tidligere eier, Posten. Da de valgte ikke å fornye forsvant mye av omsetningen og all lønnsomhet, og det førte til en blodig negativ utvikling. Siden har vi hatt flere faser med ulik fokus og lengre omstilling. Det er først i 2016 at vi klarte å få overskudd, sier Juel.

Bedre tider

Bluegarden har 130 ansatte i Norge. De fleste jobber i dette bygget i Oslo sentrum, men selskapet har også noen små satellitter i Bergen, Trondheim og Kristiansand.
Bluegarden har 130 ansatte i Norge. De fleste jobber i dette bygget i Oslo sentrum, men selskapet har også noen små satellitter i Bergen, Trondheim og Kristiansand. Foto: Marius Jørgenrud

Selskapet var inntil høsten 2015 eid av en rekke danske banker med Danske Bank og Nordea i spissen. Det er disse som har måttet fordøye tapene, mens eventuell gevinst kommer den nye eieren til gode, nemlig det amerikanske kapitalfondet Marlin Equity Partners.

– Hva er de store grepene som har vært tatt i Bluegarden?

– En forenklingsstrategi med migrering til én plattform. Vi har også bygget en tipp topp SaaS-plattform, som er effektiv og lett tar til seg nye kunder uten å dra på seg mye kostnader. De siste 18 månedene har vi brukt mye energi på å dreie fokus eksternt. Når vi begynner å se lys i tunnelen får vi mer energi og lyst, det jobbes med partnerskap og kundebehov, så dette har båret frukter, sier Juel.

Fjoråret ble altså gjort opp med et etterlengtet overskudd sjefen for selskapets norske virksomhet tror fremgangen fortsetter i 2017.

– Jeg vil si at 2017 tegner til å bli et minst like godt år. Jeg vil ikke si at vi er utsolgt, men med ordreinngangen vi har blir det et spennende år.

Har slitt med å selge BPO

Viktige ledd i reisen til pluss i regnskapet er at de har signert flere større kunder. Apotek 1 med 4400 ansatte, samt Statnett og det interkommunale driftsselskapet IKT Agder er blant disse.

Kjerneproduktet eller HR-portalen de leverer med en rekke ulike tilvalg har anslagsvis 200 000 brukere her til lands. Like mange norske arbeidstakere får lønn gjennom systemet.

For de to førstnevnte kundene har Bluegarden solgt inn ikke bare applikasjonstjenester, men også BPO («business process outsourcing»). Dette gleder Juel særlig.

– BPO har vært en utfordring å selge her i Norge. Du kjøper da en tjeneste hos en spesialist som kan gi kunden beste praksis og effektivisering over tid, men dette har ikke slått like godt her som i Sverige og Danmark. Kanskje nordmenn er litt mer konservative, mener han.

Egenutvikling og outsourcing

Bluegarden utvikler sine egne løsninger med basis i Oracle-teknologi. En del gjøres av 25-30 utviklere ved kontoret i Oslo sentrum, men de leier også inn konsulentbistand. Noen av løsningene er laget i samarbeid med det norske IT-selskapet Itera, med såkalt nearshoring og utvikleravdeling i Ukraina.

– Produkt- og systemeiere sitter gjerne her på huset, og så har vi for noen av systemområdene utviklingskraften i Kiev. De har blant annet utviklet en ny modul som støtter lønnsforhandlingsprosessen som kan være tung både i offentlig og privat sektor.

Bluegarden sitt kjernesystem er noe de kaller en servicebuss, som har vært utviklet siden 2008. Denne tjenesteplattformen er basert på Oracle-teknologi og kjøres av Evry i deres datasenter på Fet i Akershus.

– Kraftig lønnsutvikling

Kunden vil gjerne ha indisk pris, men med norsk kvalitet

Selv om offentlig sektor er blitt reddende engel og det viktigste kundegrunnlaget, legger ikke Bluegarden-sjefen skjul på stat og kommune også er en slags konkurrent. Da innen tilgang på kompetanse, som det ikke alltid er like enkelt å skaffe.

– Vi konkurrerer i stor grad mot det offentlige. Ikke minst fordi vi holder til midt i Oslogryta der det er mye statlig. Kompetansen finnes, men den er dyr. For å være med å konkurrere må vi betale godt. Kunden vil gjerne ha indisk pris, men med norsk kvalitet. Kundene henger litt fast i pris, mener Juel som over tid har merket seg en kraftig lønnsutvikling.

– Som et nordisk selskap kan vi sammenligne med det vi ser i Danmark og Sverige. Lønningene har over tid gått opp langt mer i Norge. Med skytjenester forventer kundene kanskje at prisene skal falle, men realiteten er at to tredjedeler av utgiftene våre er lønnsbasert. Så kjøper heller ikke kundene bare IT-tjenestene, men også kompetansen vi tilbyr.

Abelia er kritisk til at det offentlige bygger opp store IT-satsninger selv:
De driver og støvsuger markedet for IT-kompetanse »

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)
Til toppen