NEDETID

Etter en uke med nedetid er problemene langt fra løst hos Atlassian

Har bare gjenopprettet dataene til en tredel av de berørte kundene.

Frustrert utvikler.
Frustrert utvikler. Illustrasjonsfoto: Pexels
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
12. apr. 2022 - 10:34

Tirsdag den 5. april gikk det galt hos opprinnelig australske Atlassian, som tilbyr flere kjente prosjekt- og samarbeidsprodukter, inkludert Confluence, Jira og Trello. Produktene brukes særlig i forbindelse med programvareutvikling. 

I en twittermelding to dager senere skriver Atlassian at under kjøringen av et vedlikeholdsskript, ble et lite antall kundeområder i selskapets nettskybaserte tjenester utilsiktet deaktivert. Confluence og Jira er blant de berørte tjenestene.

Figure lager roboter som selskapet håper vil erstatte mennesker i fremtiden. Denne er i ferd med å lage en kopp kaffe på egen hånd.
Les også

Ny satsing: Nå skal OpenAI bygge fremtidens roboter

Langsom gjenoppretting

Ifølge The Register dreier det seg bare om rundt 400 kunder, en liten brøkdel av den totale kundemassen til selskapet. Flere av disse er tilsynelatende norske

Mandag denne uken, nesten en uke etter at hendelsen inntraff, opplyste Atlassian i en statusmelding at dataene til bare drøyt 35 prosent av disse kundene har blitt gjenopprettet. I alle fall foreløpig skal dette har skjedd uten at det har blitt oppdaget tap av data. 

– Gjenoppbyggingstrinnet er spesielt komplekst fordi flere trinn kreves for å validere områder og verifisere data. Disse trinnene krever ekstra tid, men er kritiske for å sikre integriteten til de gjenoppbygde områdene, skriver Atlassian i den nyeste statusmeldingen.

Ifølge en nyere artikkel i The Register forventer Atlassian at den resterende gjenoppbyggingsprosessen vil kunne ta inntil fjorten dager. 

Økt satsing på SaaS

Tradisjonelt har produktene til Atlassian vært programvare som kundene har kjørt på sin egen server. Senere har de samme produktene blitt tilgjengelige som SaaS-tjenester fra selskapet, og høsten 2020 kunngjorde selskapet at det vil fase ut produktserien Server, som er beregnet for de noe mindre kundene. Hensikten er å få disse til å flytte over på SaaS-tjenestene (Software as a Service) innen supporttiden for denne serien løper ut i 2024. 

De fleste som benytter nettskybaserte tjenester har nok opplevd tilfeller av nedetid som har vart i opptil noen timer om gangen. Selv om det bare er noen promille av Atlassians kunder som er berørte denne gangen, vekker nedetiden oppsikt på grunn av den svært lange gjenopprettingstiden. 

Det er selvfølgelig mange som forsøker å utnytte situasjonen, ikke minst noen av Atlassians konkurrenter, siden flere av de berørte i sin fortvilelse nå spør om gode alternativer, blant annet på Twitter. Andre – både snusfornuftige brukere og kommersielle leverandører – peker på viktigheten av å ikke være avhengige av én nettskyleverandør, å ha egne sikkerhetskopier av dataene, samt å ha innøvde rutiner for å gjenopprette dataene fra sikkerhetskopiene.

Konsernsjef Merete Hverven i Visma sier hun er stolt over tillitserklæringen.
Les også

Investorer kjøper seg inn i Visma til 19 milliarder euro

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.