EU åpner sak mot Tiktok for reklame rettet mot barn

Selskapet får en måneds frist til å svare på klager om sin forretningspraksis.

Tiktok er populært, særlig blant barn og unge. EU og europeiske forbrukermyndigheter har innledet en formell dialog med den kinesiske tjenesten for å sikre at den følger lovene som skal beskytte forbrukerne.
Tiktok er populært, særlig blant barn og unge. EU og europeiske forbrukermyndigheter har innledet en formell dialog med den kinesiske tjenesten for å sikre at den følger lovene som skal beskytte forbrukerne. (Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB)

Selskapet får en måneds frist til å svare på klager om sin forretningspraksis.

EU-saken kommer etter at den europeiske sammenslutningen av forbrukerorganisasjoner (BEUC) varslet EU-kommisjonen om at Tiktok brøt forbrukerlovene.

Det norske Forbrukerrådet var en av flere myndigheter som også klaget den kinesiske appen til myndigheten som håndhever regelverket, skriver rådet i en pressemelding.

Tiktok er svært populært blant barn og unge, og både det norske Forbrukertilsynet og EU er bekymret for skjult reklame og reklame som retter seg mot barn.

– Pandemien har akselerert digitaliseringen. Det skaper nye muligheter, men også nye risikoer, spesielt for sårbare konsumenter, sier EUs justiskommissær Didier Reynders.

– Dialogen som nå er i gang, bør hjelpe Tiktok med å følge EUs regler for å beskytter forbrukerne, sier han. Ifølge kommisjonen kan noen av betingelsene for bruk av tjenesten oppfattes som villedende og forvirrende

Norge og Forbrukertilsynet er med i myndighetsnettverket som sammen kommisjonen skal gå gjennom den populære tjenestens praksis. Tilsynet ser i år spesielt på markedsføring på Tiktok. I en tilsynsaksjon nylig så de etter skjult markedsføring fra norske påvirkere. Funnene fra aksjonen skal legges fram om kort tid.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen