JUSS OG SAMFUNN

EU krever mer fra webgigantene

Vil ajourføre skattelover til å holde tritt med den digitale økonomien.

EU varsler fellesgrep for å hindre amerikanske webgiganter fra å utnytte dagens kaotiske skatteregler til å slippe unna med minimal skatt.
EU varsler fellesgrep for å hindre amerikanske webgiganter fra å utnytte dagens kaotiske skatteregler til å slippe unna med minimal skatt. Bilde: Wikimedia Commons, Amio Cajander
3. des. 2012 - 11:21

Dagens europeiske skatteregime gjør det mulig for webgiganter som Apple, Facebook og Google å slippe unna med minimale skatteregninger på sin virksomhet i Europa, sammenliknet med hva de må yte til statskassen i hjemlandet USA. En studie på vegne av det franske senatet tyder på at for eksempel Google slipper unna med en effektiv skattesats på mellom 2 og 3 prosent. En normal skattelegging av Apple, Facebook og Google ville tilført den franske statskassen 500 millioner euro.

Problemet er at EU-landene har vidt forskjellige regler for bedriftsbeskatning. Reglene har ikke holdt tritt med den digitale økonomien. Resultatet er at særlig webgiganter har gode muligheter til å redusere skatten til det minimale uten å bryte lovverket.

I forrige uke beskrev digi.no hvordan Frankrike bedriver skattejakt hos Google og Apple, og hvordan finansministrene i Frankrike, Tyskland og Storbritannia har gått sammen om et initiativ gjennom OECD.

    Les også:

De tre finansministrene har, ifølge Wall Street Journal, forpliktet seg til å sørge for å få fortgang i et OECD-prosjekt, Base Erosion and Profit Shifting. Prosjektet, kjent som BEPS, skal føre til et sett med forslag som skal legges fram i februar. De tre finansministrene bevilger 150 000 euro hver til BEPS for å få fram forslag til langsiktige endringer i internasjonale standarder for beskatning.

Et viktig poeng er mer tidsmessig tolkning av prinsippet om at næringsvirksomhet skal beskattes der det skjer.

Hvis du handler i en nettbutikk, skjer næringsvirksomheten der du betaler, for eksempel i Norge, eller der nettbutikken bokfører salget, for eksempel i Luxemburg? Skal nettbutikkens gevinst beskattes i Norge eller i Luxemburg?

Hvis en norsk bedrift kjøper en annonse på Google, bokføres salget i regnskapet til Google Norge, eller til Google Irland?

Ifølge Wall Street Journal har det de siste ukene vært regelmessige møter mellom de tre finansministrene rundt temaet beskatning av multinasjonale selskaper.

I morgen er det møte i EUs ministerråd for økonomi og finans, i Brussel (se bakgrunnsdokumentet publisert av EU-sekretariatet, pdf, 9 sider).

I tillegg til hovedpunkter som bankreform, Hellas, avgift på finansielle transaksjoner og svindel med merverdiavgift, ventes det at rådet vil godkjenne en rapport om skattekoordinering blant medlemmene av europlusspakten, samt slutte seg til nye regler rettet mot å hindre skadelig skattekonkurranse EU-landene i mellom.

Ingen tør ha noen formening om når mer effektive regler – med ditto håndheving – vil kunne settes ut i livet.

Grunnen til at EU-ministrene også engasjerer OECD, er at det ikke bare er et europeisk problem at webgiganter finner lovlige smutthull for å redusere skatten.

Ifølge Reuters har også Australia sett seg lei på forholdet, og kunngjort at de vil endre og skjerpe sitt regelverk.

I likhet med EU, har australske myndigheter laget utkast til regler for å hindre gevinstoverføring («profit shifting»). De har også nedsatt en ekspertgruppe for å kartlegge hvordan flernasjonale selskaper praktiserer skatteregler.

Kartleggingen hittil har avdekket hvordan for eksempel Google sender salgsinntekter gjennom et nettverk av datterselskaper i Irland, Nederland og Bermuda. Bermuda er sluttpunktet for pengestrømmen: Der er det ingen selskapsskatt.

Regnskapet til Google Australia viser at selskapet har ingen inntekter fra australske kunder: Inntektene kommer i stedet fra en serviceavtale med Google USA samt Google-selskaper i Irland og Singapore. Australske bedrifter som kjøper annonser på Google, er formelt sett kunder hos et irsk Google-selskap.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

I 2011 bokførte Google Australia et nettotap på 3,9 milliarder australske dollar, og betalte under 800 000 dollar i skatt. Googles annonseinntekter i Australia anslås til over 1 milliard australske dollar.

Samtidig advares Australia om faren for at landet får et rykte som «høyskattland», og derved går glipp av utenlandske investeringer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra