EU krever rask enighet om antisporing

Truer med sanksjoner.

EU-kommisjonen med kommisjonær Neelie Kroes i spissen, vil at nettleserbrukere skal gis full kontroll over alle brukerprofilene som skapes når de besøker nettsteder. Brukerne skal kunne vite og kontrollere når og til hvem de gir informasjon om seg selv, og hvordan denne informasjonen blir brukt.

Dette er nedfelt i EUs relativt nye ePrivacy-direktiv og er først og fremst relatert til sporing som mange innholdsleverandører på weben gjør på tvers av nettsteder, blant annet ved å bruke informasjonskapsler (cookies), men også ved gjenkjenne profilen til brukerens nettleser. Ved å kombinere data om nettleseren, plugins, systemfonter, tidssone og en del annet, er det mulig å lage en brukerprofil som i mange tilfeller er unik. Dette kan testes på dette nettstedet, hvor nettleseren som benyttes sammenligner med nettleseren til mer enn en million andre brukere som har besøkt tjenesten.

Sjef for EU-kommisjonens digitale agenda, Neelie Kroes.
Sjef for EU-kommisjonens digitale agenda, Neelie Kroes.

I en tale under Online Tracking Protection & Browsers Workshop i Brussel denne uken, sa Kroes at hun er glad for at orgasasjoner som EASA og IAB Europe, som representerer annonsebransjen, ikke bare peker på at brukerne kan skru av støtten for informasjonskapsler i nettleseren, men at de også innser at det kreves handling for å imøtekomme direktivet.

Ifølge Kroes består bransjens tilnærming av et ikon knyttet til hver rettede annonse, koblet til en webside med informasjon og mulighet til skru av adferdsrettede annonsevisninger fra alle selskaper som deltar.

Do-Not-Track

– Men vi har behov for gå videre og se forbi informasjonskapsler og spesifikke sektorer. DNT (Do-Not-Track, red. anm.) kan hjelpe oss med dette, sa Kroes.

Do-Not-Track er en kommende standard som allerede støttes av noe få nettlesere. Den gjør det mulig for brukerne å gjøre et enkelt valg i nettleseren for å fortelle nettsteder at de ikke ønsker å bli sporet. Dette valget vil være synlig for nettstedene gjennom informasjonen som alltid sendes fra nettleseren til nettstedet før webinnholdet lastes ned. Men det er, i alle fall foreløpig, ingen krav om at innholdsleverandører må ta hensyn til dette.

Neelie mener at DNT har flere fordeler. Den viktigste er at den er enkel for brukerne, men hun nevner også at den kan brukes av alle nettilknyttede enheter og applikasjoner, at den kan brukes overfor alle former for sporing, men også uavhengig av hensikten med sporingen.

– Men dette er ikke nok. Innbyggerne må kunne vøre sikre på nøyaktig hva selskaper forplikter seg til når de sier at de vil ta hensyn til DNT. For eksempel er det en viktig forskjell mellom en forpliktelse til ikke å lagre spor og en forpliktelse til ikke å bruke dem til et spesifikt formål når de først er lagret. Når dette er løst, vil flere brukere ta i bruk DNT, og det vil bli enklere, og selskaper vil følge etter. Så det er en god sirkel vi ser på, sa Kroes.

– Hvordan kommer vi dit? Vi trenger en standard! Vi må standardisere hvordan DNT signalerer og hvor den ventede reaksjonen skal se ut. Standarden må være rik nok til at brukere vet nøyaktig hva selskaper som overholder standarder gjør med informasjonen deres, og for meg til å kunne si til bransjen: dersom dere implementerer dette, så kan jeg anta at dere overholder de juridiske forpliktelsene i ePrivacy-direktivet, sa Kroes.

Nå finnes det et utkast til en DNT-standard allerede, og det gjør at Kroes er overbevist om at arbeidet med å få på plass en endelig standard kan gå raskt.

– Jeg anmoder alle interesserte partner om å komme til standardiseringbordet. Og jeg utfordrer dere til å enes om en DNT-standard innen juni 2012, sa Kroes.

Hun ber spesielt annonsebransjen om å delta, på grunn av bransjens erfaring og selvreguleringen som den har tatt til orde for.

Med alle tilgjengelige midler

– Vi står alle overfor et tap dersom reglene er fragmenterte, av en redusert internett-opplevelse og av mangel på tillit. Derfor trenger vi en uniform tilnærming til loven og løsninger som forsterker våre prinsipper om innsyn, rettferdighet og brukerkontroll. Dersom jeg ikke ser en rask og tilfredsstillende utvikling, vil jeg ikke nøle med å ta i bruk alle tilgjengelige midler for å sikre innbyggernes rett til personvern, lover Kroes.

I talen nevnte hun også at amerikanske Federal Trade Commission har vist interesse for DNT.

    Les også:

Til toppen