JUSS OG SAMFUNN

EU øker presset mot Facebook – Airbnb har gitt etter

Airbnb har gitt etter for EU-press om å opplyse om pris og sikre forbrukernes rettigheter. Nå trapper EU opp presset mot Facebook i en annen forbrukersak.

EUs forbrukerkommissær Vera Jourova har snart fått nok av at Facebook lover endringer, uten å gjøre noe.
EUs forbrukerkommissær Vera Jourova har snart fått nok av at Facebook lover endringer, uten å gjøre noe. Foto: AP / NTB scanpix
20. sep. 2018 - 15:03

Boligutleieportalen Airbnb fikk frist ut august til å foreslå hvordan praksisen kan endres slik at den er i overensstemmelse med EUs lovgiving. Torsdag kunngjorde EUs forbrukerkommissær Vera Jourova at selskapet har fulgt opp kravene.

Airbnb lover å vise fullstendig pris på bestillinger via alle dets nettsteder i EU, inkludert tilleggsgebyr for blant annet service og rengjøring, innen utgangen av året.

Selskapet forplikter seg også til å skille tydelig mellom private og profesjonelle utleiere. Videre skal Airbnb endre kontraktsbetingelsene slik at de er i tråd med EUs forbrukerlovgivning.

Truer med sanksjoner

Jourova ønsker Airbnbs endringer velkommen. Men Facebook forblir en stein i hennes sko.

– Jeg er i ferd med å bli utålmodig. Nå er det på tide med handling og ingen flere løfter, sa Jourova i en uttalelse torsdag.

Saken går tilbake til mars 2017 da Facebook lovet å endre sine kontraktsbetingelser. Men fremgangen har vært «svært begrenset», ifølge EU-kommisjonen, som viser til Facebooks nye retningslinjer fra april i år. Der heter det bare at Facebook informerer sine brukere om at Facebook benytter deres data og innhold til å bedre brukeropplevelsen, uten å nevne at dataopplysninger om brukerne også benyttes kommersielt.

– Hvis endringene ikke innføres fullt ut innen utgangen av året, vil jeg be forbrukermyndighetene handle raskt og innføre sanksjoner mot selskapet, sa Jourova.

Digi.no har fått følgende tilsvar fra en talsperson for Facebook:

«Mennesker deler sine mest verdifulle øyeblikk på Facebook, og vi ønsker å gjøre våre betingelser tydelige og tilgjengelige for alle. Vi oppdaterte Facebooks betingelser i mai, og inkluderte de aller fleste endringene som Consumer Protection Cooperation Network og EU-kommisjonen hadde foreslått på det tidspunktet. Våre betingelser er nå mye klarer med tanke på hva som er og ikke er tillatt på Facebook, og hvilke valgmuligheter man har. Vi er takknemlige overfor CPC og EU-kommisjonen for deres tilbakemeldinger, og vil fortsette vårt tette samarbeid for å forstå videre bekymringer og gjøre nødvendige oppdateringer.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.