Nettbyene i Buskerud og Agder åpnes hos EUnet i morgen. Sammen med byene som igår ble lagt ut i Nord-Norge, Trøndelag, Møre og Romsdal, Hordaland, og Telemark/Vestfold, signaliserer disse to byene EUnets nye satsing på lokale nettbyer.
Alle byene er bygget opp etter samme lest som Nettvik, men skal ha sterk forankring lokalt.
- Telenor og Schibsted Nett har valgt en veldig sentral satsing på Internett. Vi føler at det er mer naturlig å gå en annen vei, sier utviklingsjef Jørn Lyseggen i EUnet Media AS til digi:media.


Han forteller at EUnets fremste konkurrenter i tiden framover vil være A-pressens lokalnett og de store regionsavisenes Internettutgaver. Utviklingsjefen har likevel stor tro på at EUnet skal klare å kapre markedsandeler i det tøffe markedet, gjennom alliansen selskapet har inngått med Norges største grafiske fagkjede, Prinfo.
- Dette er en kjede som består av 37 bedrifter i distriktene, og som har 15.000 lokale bedrifter i sin kundeportefølje, sier han.
Gjennom denne alliansen og gjennom å inngå avtaler med kommuner om å legge ut kommunal informasjon, ønsker EUnet å bli en sentral aktør på det lokale markedet i Norge. Lyseggen sier at det allerede er inngått avtaler med flere kommuner, men han vil ikke røpe hvilke kommuner dette gjelder.
Hvordan de nye tjenestene blir mottatt, gjenstår å se.
- Vi vet ikke helt hvordan responsen har vært ennå, det vil vi først få vite om et par dager. Men vi vet at det har vært stor lokal oppslutning i Møre, Bergen og Trondheim, sier han.
I løpet av den nærmeste tiden vil det også lanseres egne byer i Rogaland og Hedmark/Oppland, mens Nettvik i Oslo vil betjene kunder som ønsker en sterk nasjonal profilering.