JUSS OG SAMFUNN

EuroFootball leter etter reddende engel

Det svenske Internett-selskapet EuroFootball sliter for tiden. Selskapet ble lansert for under et år siden og skulle bli størst i verden med en gang. Nå leter selskapet etter noen som vil kjøpe opp selskapet. Dermed kan enda ett svensk Internett-selskap gå under.

Sigvald Sveinbjørnsson
13. okt. 2000 - 10:47
digitoday.noEuroFootballIcon MedialabPlanen til det svenske fotball-selskapet var å lage en totaltjeneste for fotball-tilhengere på nettet. På hele fem språk kan man lese det meste om europeisk fotball, men også spille spill, handle varer med mer, skriver Vision.


Inkubatorselskapet IT-Provider, hvor blant annet Sveriges tidligere statsminister Carl Bildt sitter, gikk inn med 30 millioner kroner i selskapet. Planen var å hente inn ytterligere 200 millioner kroner til sommeren.

Men siden kapitalmarkedet for Internett-selskap, særlig innenfor "business to consumer" konsept gikk i kjelleren, ble det bare med planene.

Enden på visen ble at man hentet inn 47 millioner kroner, hvorav 10 millioner kom fra eksisterende aksjonærer.

Som om dette ikke var nok. Selskapets mål om å omsette for 15 millioner kroner og nå 1,5 millioner brukere ble ikke oppfylt. Da er det bare en ting som gjelder: En ambisiøs reklamekampanje. Ifølge Vision satte selskapet i gang en reklamekampanje i flere kanaler som skulle presentere tjenesten rundt fotball-EM. Men selskapet greide ikke komme seg ut av Sverige av den grunn, selv om tjenesten har (som sagt) fem språk.

Etter en hard slankekur stakk flere av gründerne i selskapet sin vei, og man begynte å se mer på forretningsmodellen. - Svakheten ved en slik satsing som EuroFootball er at man gjør hele europalanseringen samtidig. Om man ikke gjør det, faller den, sier styreformann Håkan Ramsin til Vision.

Nå er redningen en fusjonspartner. Det er en drøss like selskap som EuroFootball i det europeiske markedet, og helt sikkert flere som kan være interessert i selskapet. Men denne bransjen har vært hjemsøkt av store problemer med likviditet.

Problemet er at de aller fleste fotball-tjenestene har hatt en europeisk profil, og dermed en meget høy utgiftspost på budsjettene. Dette kombinert med smale inntekter, hard konkurranse og et kapitalmarked som ikke er interessert i dotcom, har fått bransjen til å kutte drastisk ned på sine ambisjoner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.