Analyseselskapet Forrester Research spår kraftig vekst i nettbestilling av feriereiser i år. Anslaget for Europa går ut på at det vil bli solgt feriereiser for 13 milliarder dollar, tre milliarder dollar mer enn i USA.
Forrester anslår at e-handelen i Vest-Europa løpet av feriesesongen vil vokse med 44 prosent.
Veksten vil være drevet av privatpersoner som heller vil handle på nett enn å oppsøke de fysiske butikkene, og ikke minst den aggressive reklamen fra nettbutikkene.
Markedsanalytiker i Forrester, Hellen Omwando, tror Storbritannia vil lede an nettsalget, men også Tyskland og søreuropeiske land vil ta noe av andelen. Fritidsreiser vil være det som selger mest.
Salget i de nordiske land antas å slå ut slik, ifølge Forrester:
Sverige: 503 millioner euro
Danmark: 217 millioner euro
Finland: 176 millioner euro
Norge: 159 millioner euro
Norden totalt: 1,01 milliarder euro
Dette er Forresters analyse av endringer i kjøpemønster:
- Antallet netthandlere har vokst blant alle aldersgrupper. Størst økning blant etternølerne har vært i Frankrike og Spania.
- Mange europeiske forhandlere har erfart at det fysiske salget har gått kraftig nedover grunnet hard konkurranse fra forhandlere som Aldi og Lidl.
- I Storbritannia har Internett blitt en slagmark for butikksalg, med aggressive butikkjeder som Tesco og Sainsbury som starter med julesalget så tidlig som i september.
- Storbritannia bidro med 36 prosent av det totale feriesalget på nettet i fjor i Europa. I år vil Storbritannia generere 4.2 milliarder euro i feriesalg via Internett, som er en tredel av all salg i Europa.
- Frankrike vil øke feriesalget via nett til 1,1 milliarder euro til ni prosent markedsandel og Spania vil doble andelen i forhold til i fjor som var fire prosent.
Les også:
- [01.09.2004] Spår full fart for Europas musikksalg
- [08.06.2004] Slik lager man gode søk på nettsider