Galileo-satellittene krester på 23 222 kilometers høyde. (Bilde: OHB)

Galileo

Europas nye navigasjonssystem er satt i drift

Brussel (NTB-AFP-DPA): Det europeiske navigasjonssystemet Galileo er nå lansert. EU lover at det skal være mer nøyaktig enn de eksisterende amerikanske og russiske systemene.

– Galileo er verdens mest nøyaktige system for satellittbasert navigasjon, sier EUs industrikommissær Elzbieta Bienkowska i en uttalelse torsdag.

Systemet, som er oppkalt etter den italienske astronomen Galileo Galilei, består av 18 satellitter. I starten får det drahjelp fra det amerikanske GPS-systemet, men skal innen 2020 stå på egne bein når det har blitt sendt opp ytterligere tolv satellitter.

Bakgrunn: Europa får eget posisjoneringssystem

Nye tjenester

Per i dag er det kun noen svært få mobiltelefonmodeller som har installert de Galileo-kompatible mikrobrikkene som trengs for å benytte signalene, men utbredelsen er ventet å øke. Fra 2018 skal dessuten alle nye biler som selges i Europa, kunne motta signaler fra Galileo. 

– Galileo skal tidoble nøyaktigheten av geolokalisering og tilrettelegge for neste generasjons lokaliseringsbaserte tjenester, som for eksempel selvkjørende biler, sier EU-kommisjonens visepresident Maros Sefcovic.

Målet er at Galileo skal være så nøyaktig at man kan fastslå riktig posisjon inntil 1 meters feilmargin, sammenlignet med flere meters slingringsmonn som man opplever med dagens eksisterende navigasjonstjenester fra USA og Russland. En egen betalingstjeneste skal gi kunder tilgang til ytterligere presisjon med bare få centimeters avvik.

Les også: EU-satellitter havnet i feil bane

Budsjettoverskridelser

Fakta om satellittnavigasjonssystem Galileo

* Selvstendig europeisk satellittnavigasjonssystem som vil fungere sammen med det amerikanske GPS-systemet. Dette skal gi bedre posisjonering, navigasjon og tidssignaler over hele verden. Nøyaktigheten vil forbedres fra dagens 5-10 meter med GPS, til ned mot 1-3 meter ved bruk av Galileo og GPS sammen.

* Navigasjonssystemet er et av EUs største industriprosjekter noensinne. Systemet er banebrytende fordi EU for første gang investerer i en felles strategisk og samfunnsviktig infrastruktur.

* Så langt er det skutt opp til sammen 18 Galileo-satellitter. Innen 2020 skal systemet være fullt operativt med 30 satellitter.

* I tillegg til satellittene består Galileo av et nett av bakkestasjoner. Systemet har bakkestasjoner i EU-land og på norsk territorium. Norge er den nest største aktøren på dette området, med stasjoner på Svalbard, den norske Troll-basen i Antarktis og på Jan Mayen.

(Kilde: Norsk Romsenter) (©NTB)

EU-kommisjonen og Den europeiske romfartsorganisasjonen (ESA) står bak Galileo. Norge deltar i samarbeidet, noe landet skal gjøre fram til 2020.

– Da vil Galileo være helt ferdig og vise at det leverer en ytelse som kan gjøre en stor forskjell for sluttbrukerne, også i Norge, sier Steinar Thomsen, seksjonssjef for satellittnavigasjon hos Norsk Romsenter.

Galileo skulle egentlig ha stått klart til bruk i 2008, men ble utsatt etter flere teknologiske tilbakeslag. Kostnadsoverslaget fram til 2020 ligger på rundt 90 milliarder kroner, tre ganger mer enn den opprinnelige anslåtte kostnaden. (©NTB)

Les mer: Nå går «GPS-konkurrenten» på lufta (TU.no)

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)
Til toppen