Europeiske nettannonser nærmer seg ti milliarder

Forrester Research er svært optimistiske for årets nettannonsemarked. 70 prosents økning bringer det europeiske markedet opp i 9,6 milliarder kroner.

Frykten for en dumping i nettannonsemarkedet har vært en av de viktigste årsakene til at flere Internett-selskap har rast i verdi de siste månedene. Men nå kommer det velkjente analyseselskapet Forrester Research til unnsetning.

I en rapport som nylig ble lansert skriver analysehuset at det europeiske annonsemarkedet på nettet vokser og lever i beste velgående. Forrester mener at dette markedet kan stige med hele 70 prosent, fra 620 millioner dollar (5,518 milliarder norske kroner) til 1,08 milliarder dollar (9,6 milliarder norske kroner).

Dette er prognoser som er helt i strid med hva portalen Yahoo! estimerer. Yahoo! regner med at veksten vil være på omtrent 20 prosent i 2001, melder Wall Street Journal.

Analytiker Marc Cohen ved Forrester sier til Wall Street Journal at de forventer at første halvdel av 2001 vil bli stille i det europeiske annonsemarkedet. Det store løftet, mener Forrester og Cohen, vil komme i andre halvdel, da de tradisjonelle selskapene for alvor vil forvalte større deler av sine budsjetter på nettet.

En av grunnene til at annonsemarkedet var labert i november og desember, mener Forrester, var ikke at få annonsører var i markedet. Det var en økning i annonsører i markedet, men de kjøpte få annonser. Cohen sier til Wall Street Journal at mange av de nye annonsørene som kom inn i markedet brukte desember til "å prøve seg ut."

Disse annonsørene skal etter hvert komme inn i markedet for fullt, mener Forrester.

Til toppen