Den svenske mobiloperatøren Europolitan kunne tirsdag morgen vise til et driftsresultat for første halvår som lå 145 prosent høyere enn tilsvarende periode ifjor. Selskapet økte nettoomsetningen med 52 prosent i samme periode, og klarte samtidig å øke marginene. Mens svenske analytikere hadde forventet et resultat før skatt på SEK 330 millioner endte resultatet på sterke 421 millioner.
- Det var ventet at kostnadene per kunde ville ligge mye høyere enn det som var tilfellet, sier analytiker i Matteus Fondskommission Robert Ahldin, til digi.no.
Europolitan melder at selskapet hadde kraftig vekst i antall mobilabonenter i perioden og per 30 juni hadde selskapet totalt 528.000 kunder - inkludert 51.000 kunder på aktiverbare telekort. Gjennomsnittsinntekten per ordinære kunde økte i perioden, men den sterke veksten i kunder med aktiverbare kort trakk noe ned. Gjennomsnittlig månedsinntekt per kunde endte på 509 svenske kroner.
I henhold til selskapet kunne resultatet vært enda sterkere, men et problem har vært at tilgangen på nye mobiltelefonmodeller har vært begrenset. I perioden framover regner selskapet likevel med at god tilgang på nye tobåndstelefoner som støtter både GSM 900 og GSM 1800 gi ytterligere tilskudd til abonnementsveksten.