Det svenske analysebyrået SIFO publiserte for kort tid siden sine trafikktall for svenske nettsteder i november i år. Tallene viser stabile forhold i tet-sjiktet blant svenske nettsteder.
Den svenske søketjenesten Euroseek kom som en kule inn på den svenske statistikken juni i år og seilte rett forbi Aftonbladet som i særdeles lang tid har tronet på statistikktoppen.
Siden juni har Euroseek ligget på toppen og det samme gjelder for november måned. Nettstedet tilbyr søketjenesten på de fleste europeiske språk og hadde i november i gjennomsnitt 732.485 daglige besøkende. Det totale antall besøkende på søketjenesten kom i november opp i noe under 22 millioner besøkende.
Av disse besøkende stammer kun én prosent fra Sverige, ni prosent fra andre EU-land, fem prosent fra USA og 14 prosent fra andre land. 69 prosent av de besøkende kunne ikke spores tilbake til et spesifikt land.
Nummer to, Aftonbladet, har en helt annen geografisk sammensetning: Hele 72 prosent av de besøkende stammer fra Sverige.
Portalen Spray har opparbeidet seg en stabil plass som nummer tre, men ligger langt bak Aftonbladet. Den svenske SOL-portalen Passagen er ikke med i statistikken.
SIFO NETcheck, | Daglige besøk november 99 | Daglige besøk oktober 99 | Totalt besøk i måneden |
Euroseek | 732.485 | 654.920 | 21.974.555 |
Aftonbladet | 324.701 | 277.190 | 9.741.017 |
Spray | 137.884 | 108.396 | 4.136.507 |
Dagens Nyheter | 126.707 | 104.174 | 3.801.198 |
Dagens Industri | 101.066 | 83.131 | 3.031.994 |
IDG | 75.373 | 60.199 | 2.261.195 |
funplanet | 59.266 | 47.764 | 1.777.966 |
Platsbanken | 58.053 | 46.567 | 1.741.596 |
Dagens Industri, Børs | 55.527 | - | 1.665.882 |
TV4 | 40.328 | 40.613 | 1.209.651 |
Kilde: SIFO NETcheck, tall fra november 1999.
Den totale nettbruken i Sverige har denne høsten vært stabil, og ligget på i overkant av 50 prosent av den svenske befolkningen mellom 12 og 79 år. I november brukte hele 3.630.000 svensker nettet og av disse var 44,9 prosent kvinner.