JUSS OG SAMFUNN

Expressen lar kunden bestemme prisen

Kampen om kundene hardner til mellom de svenske løssalgsavisene. Schibsted-eide Aftonbladet "kuppet" nylig Expressens bilags-idé, men nå slår Expressen tilbake: Fra og med neste uke får kundene selv velge hvor mye de vil betale for avisen.

Therese Werenskiold
8. apr. 1999 - 15:42

Drøyt en uke etter at sukessavisen Aftonbladet økte prisen på løssalgsavisen til ti kroner og samtidig innførte daglige bilag, endrer nummer-to-avisen Expressen også sin strategi.

Sammen med GT og Kvällsposten lanserer Expressen "ett helt nytt sätt att sälja kvällstidningar": De leserne som kun vil ha hovedavisen betaler åtte kroner. Vil du i tillegg ha avisens fire bilag, betaler du ti kroner. Bilagene, som nå blir felles for alle tre avisene, skal ligge ute i butikkene i to dager, skriver Dagens Nyheter.

Søndag og mandag får kundene mulighet til å kjøpe bilaget Adam & Eva, på tirsdager tilbys et kryssordbilag, TV-bilaget finnes i butikken onsdag og torsdag, mens Expressen Fredag erstattes nå med et nytt underholdningsbilag som blir å finne i handelen lørdag og søndag, melder svenske Resumé.

Expressen varsler en massiv markedsføringskampanje for å gjøre den avislesende svenske oppmerksom på den nye bilagssatsingen. Førstkommende tirsdag begynner TV-reklamene å snurre på TV4 og TV3, og dagen etter følger en omfattende annonsekampanje i de tre avisene som utgjør "bilagskameratene" samt i en rekke abonnementsaviser. Parallelt kjøres en riksdekkende radiokampanje, skriver Resumé.

Expressens forventninger til den nye bilag-strategien er skyhøye: Avisens administrerende direktør, Staffan Lundeborg, sier til Dagens Nyheter at han regner med den nye salgsmodellen vil forbedre Expressens økonomiske resultat med omtrent 50 millioner kroner i året.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.