På spørsmålet ; " Hvor ofte avstår du fra å benytte en tjeneste på Internett som du er interessert i, dersom denne koster penger?" svarte kun en av ti at de er villige til å betale. Dette kommer frem i en ny undersøkelse utført av Netsurvey i Sverige. Årsakene til at man ikke er villig til å betale er flere, men overveiende andel mener at de kan finne den samme informasjonen gratis andre steder , mens en annen stor andel anser det for problematisk å betale over Internett.
Tjenester på Internett har så langt i hovedsak vært gratis og derav er det fremkommet en følelse av at slik skal det være uansett om det handler om film, bøker, banktjenester eller e-post. Folk er fortsatt villige til å betale nesten 5 kroner i porto for et brev som tar over et døgn å sende, men er ikke villige til å betale fem øre for en e-post som når Sydney på et sekund, uttaler Peter Bolinder i Netsurvey.
På spørsmål om hvilke tjenester som leserne ikke er villige til å betale for fremkommer disse svarene.
Tjeneste/produkt | Svarprosent |
E-post | 78 |
Telefoni | 38 |
SMS | 64 |
Ringelyder på mobilen | 64 |
Søkemotorer | 79 |
MP3-musikk | 42 |
Film | 30 |
Nyheter | 81 |
Artikler | 66 |
Elektroniske postkort | 74 |
Digitale bøker | 28 |
Programvare | 26 |
Banktjenester | 48 |
Rådgivning | 32 |
Annet | 4 |
Av tabellen ser man at brukerne også er svært lite villige til å betale for nyheter, søkemotorer, elektroniske postkort og SMS. Skal man derimot trekke undersøkelsen i andre retningen, kan det av svarene synes som om internettsurfernes villighet for å betale virkelige penger er større når det gjelder rådgivning, telefoni, digitale bøker, programvare og filmer.