Juss og samfunn

Facebook endrer retningslinjer for annonser

Facebooks nye moderselskap Meta har besluttet at de vil fjerne annonser som retter seg mot brukere på bakgrunn av en rekke sensitive temaer. 

Facebook skal fjerne målrettede annonser med det som kan oppfattes som sensitivt innhold.
Facebook skal fjerne målrettede annonser med det som kan oppfattes som sensitivt innhold. Illustrasjonsfoto: Solen Feyissa/Unsplash
11. nov. 2021 - 09:36

Graham Mudd, som er ansvarlig for annonser i Meta, skriver i et blogginnlegg at målrettede annonser som knyttes til sensitive temaer, skal fjernes.

Det gjelder blant annet helsespørsmål, seksuell orientering, religion, politikk og sosiale spørsmål.

Facebook tjener stort på annonser, og selskapet har på tross av gjentatte runder med kritikk tatt få grep for å vinne tilbake brukernes tillit.

Facebook-gründer Mark Zuckerberg kjøpte opp Instagram i 2012. Får reguleringsmyndigheten FTC det som de vil, må Zuckerberg gi slipp på bildedelingstjenesten.
Les også:

Zuckerberg kan bli tvunget til å kvitte seg med Instagram

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.