Facebook har opprettet et eget program, fbStart, som skal oppmuntre gründere og oppstartbedrifter til å satse på tjenester og applikasjoner rundt Facebook, forteller Wall Street Journal.
Den sosiale tjenesten er allerede en betydelig faktor innen IT, langt utover sine rundt 3 000 ansatte. I september i fjor offentliggjorde forskere ved University of Maryland en studie som slo fast at Facebook-applikasjoner står for minst 180 000 årsverk og tilfører USAs økonomi en årlig verdiskapning på minst 12,2 milliarder dollar.
Blant kjente oppstartselskaper som har basert nesten hele sin virksomhet på Facebook er spilleverandøren Zynga, det profesjonelle nettverket BranchOut og taletjenesten Color Labs.
For Facebook har denne typen virksomhet stor betydning, også økonomisk. I IPO-dokumentet slår de fast at 12 prosent av deres omsetning stammer fra Zynga.
Formelt sett er gründerprogrammet fbStart rettet mot såkorninvestorer.
Hvis disse deltar i fbStart, tilbys oppstartselskapene som de investerer i, privilegert innsyn i Facebooks programmeringsgrensesnitt og utviklingsplaner. Til gjengjeld får Facebook innsyn i alle slags ideer andre har om hvordan deres plattform kan brukes til nye typer forretninger.
Blant amerikanske såkornfond som deltar i fbStart er Seedcamp, sFund, 500 Startups, TechStars og Y Combinator.
David Cohen i TechStars sier fbStart tilfredsstiller deres ønske om å gi gründerbedrifter større tilgang og informasjon om Facebook. Han har en portefølje på 80 aktive oppstartselskaper, og antar at rundt halvparten vil gjøre bruk av fbStart. Noen lager tjenester som helt og holdent bygger på Facebook. Andre trekker inn verktøy og ulike egenskaper fra Facebook.
500 Startups, en såkorninvestor for 70 gründere, har samme oppfatning.