Facebook har hatt en eventyrlig brukervekst de siste årene. Over en halv milliard logger seg jevnlig på det sosiale nettsamfunnet.
Også i Norge har veksten vært formidabel. Hver uke er 62 prosent av alle norske nettbrukere innom for å få en dose med sosiale oppdateringer.
Men nå kan oppslutningen ha nådd et metningspunkt.
For første gang på tre år vokser ikke lenger Facebook-bruken i Norge, skriver Kampanje.
Daglig logger 42 prosent av norske nettbrukere seg inn på Facebook. Det er to prosent færre enn i forrige kvartal. Dessuten er det færre som bruker nettstedet flere ganger daglig enn ved tidligere målinger.
Tallene gjelder siste kvartal og stammer fra TNS Gallup, det enerådende selskapet for trafikkmålinger i Norge.
Denne uken ble det kjent at VGs Nettby slukker lysene fra årsskiftet. Dagbladets Blink ble i sin tid utkonkurrert av Nettby, mens Nettby måtte gi tapt i konkurransen mot Facebook.
- På samme måte kan også Facebook risikere å miste brukere raskt, sier forskningsleder Knut-Arne Futsæter i TNS Gallup til Kampanje.
Det er som kjent vanskelig å spå om fremtiden, og Futsæter modererer seg også ved å si at en slik utvikling ikke er sannsynlig på kort sikt.