ANNONSENETTVERK

Facebook og Google utestenger falske nyhetssider

Facebook har besluttet å stenge ute falske nyhetsnettsteder som tjener penger på selskapets reklamenettverk.
Facebook har besluttet å stenge ute falske nyhetsnettsteder som tjener penger på selskapets reklamenettverk. Bilde: Reuters / NTB scanpix
NTB
15. nov. 2016 - 11:58

Facebook vil hindre falske nyhetsnettsider i å bruke selskapets reklamenettverk til å tjene penger.

Facebook legger dermed falske nyhetsnettsteder til listen over ulovlige og villedende nettsider som ikke har adgang til Facebook Audience Network, sier en talsmann for selskapet, ifølge Wall Street Journal.

– Dette gjelder fra nå av falske nyheter, og vi vil umiddelbart reagere mot nettsider og apper som bryter våre bestemmelser, sier Facebook-talsmannen.

Andre nettaktører kan bruke Facebook Audience Network til å rette reklame mot dem som går inn på nettsidene eller mobil-appene deres, og Facebook får en andel av inntektene.

Google tar også affære

Google kunngjorde mandag et lignende tiltak. Det viser seg at falske nyhetsnettsider tjener penger på å bruke Googles reklameplattform AdSense, melder BBC.

– Vi skal begrense reklametilgang på nettsider som framstiller uriktig informasjon eller skjuler informasjon om utgiveren, sier Googles talskvinne Andrea Faville.

Falske nyheter

Googles kunngjøring kom etter meldinger om at et av de høyestrangerende søkene på «final election results» var en lenke til en artikkel på et falsk nyhetsnettsted med uriktig informasjon om stemmeopptellingen etter valget i USA.
 

– Googles mål er å viderebringe de mest relevante og nyttige resultatene for våre brukere. I dette tilfellet er det opplagt at vi ikke fikk det til, men vi jobber kontinuerlig med å forbedre algoritmene våre, opplyser Google til AFP.

Dette treffet lå imidlertid tirsdag formiddag fortsatt høyt oppe på Googles rangering.

– Hadde verktøy

Facebook har ifølge opplysninger Gizmodo sitter på, verktøy tilgjengelig til å luke ut falske nyheter som sirkulerer på det sosiale nettverket. Men Facebook har nektet å ta det i bruk av frykt for å støte konservative, heter det i Gizmodos rapport mandag.
 

Facebook avviser Gizmodos opplysninger, men Gizmodo viser til kilder med kjennskap til Facebooks beslutninger. Verktøyet ble utviklet og var klart til bruk i år, men skrinlagt på grunnlag av meldinger om at det sosiale nettverket hadde slått ned på enkelte konservative stemmer som lå høyt på trendlisten over populære saker.

Også New York Times har vist til samtaler med Facebook-ansatte der det kommer fram at det hersket en «intern fryktkultur» i Facebook etter at ansatte i mai avslørte at listen over nyheter på trendingoversikten ble plukket ut av mennesker, og ikke noen algoritme som selskapet selv hadde hevdet.

Avviser Trump-fordel

Facebook-sjef Mark Zuckerberg har selv avvist at falske nyheter som folk har delt på Facebook, tilrettela for Donald Trumps vei til Det hvite hus.
 

– Tanken om at falske nyheter på Facebook, som utgjør bare en veldig liten del av innholdet, påvirket valget på noen som helst måte, synes jeg er ganske skrullete, sa Zuckerberg etter valget.

I helgen la Zuckerberg ut en melding der han beskrev det som vanskelig å håndtere falske nyheter.

– Dette er et område der jeg mener vi må gå fram svært forsiktig på. Å identifisere sannheten er komplisert. Mens noen lurehistorier kan rives fullstendig i fillebiter, kan en større del innhold, inkludert fra kjente kilder, ofte fremstille grunntanken korrekt, men med noen detaljer feilaktig fremstilt eller ved at de er utelatt, skrev Zuckerberg. (©NTB)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.