Facebook-aksjen har steget 73 prosent siden bunnoteringen i september. (Bilde: Spencer Platt/Getty Images/All Over Press)

Facebook-rally

Kursen stiger kraftig. Noe er i gjære.

Verdien av Facebook falt som en stein i fjor høst. På det verste ned mer enn 50 prosent fra børsintroduksjonen i mai, da aksjen kostet 38 dollar.

Men nå har markedet fått tilbake troen på selskapet.

Aksjen gjorde onsdag et byks 5,3 prosent til 30,59 dollar, høyest siden juli måned. Kursen har dermed steget 73 prosent siden bunnoteringen i september.

Forbes og Bloomberg gjør begge rede for flere årsaker til at det som lenge fremsto som et mareritt for investorene nå er snudd til stor optimisme.

Noe nytt

Journalister er invitert på pressekonferanse ved hovedkvarteret i Menlo Park tirsdag i neste uke. Den hemmelighetsfulle invitasjonen sier bare «kom og se hva vi utvikler».

Det spekuleres i om pressekonferansen vil avduke alt fra nye annonseformater, en søkemotor, en musikktjeneste, tettere bånd mot mobiloperatører. Og selvsagt den fristende sekkebetegnelsen «noe helt annet». En egen Facebook-basert mobiltelefon regnes som usannsynlig ettersom gründer Mark Zuckerberg har avvist alle slike rykter.

Kan ha løst «mobil-problemet»

Tvil om forretningsmodellen til Facebook skapte lenge frykt blant investorer, særlig har mobilannonsering voldt bekymringer. Men i tredje kvartal 2012 overrasket selskapet med en 36 prosents vekst og 150 millioner dollar i inntekter fra mobilannonser alene.

Det utgjorde hele 14 prosent av omsetningen, en vekst fra nær ingenting få måneder tidligere. Da kvartalsregnskapet sist ble lagt fram ønsket gründer og toppsjef Mark Zuckerberg å «slå hull på myten om at Facebook ikke kan tjene penger på mobil».

Facebook viser muskler

Milliard-oppkjøpet av Instagram og lanseringen av «Poke»-appen, som nærmest kloner den populære lynmeldingsappen Snapchat (som avslo å la seg kjøpe opp) er begge aggressive trekk. Ifølge Forbes sender det et signal om at Facebook ikke vil la noen konkurrenter tråkke i bedet deres uten tøff kamp.

Sist men ikke minst er analytikere som følger selskapet styrket i troen på utsiktene til Facebook, drevet av positive syn på annonseplattformen Facebook Exchange og en relativt ny opsjon for målrettet reklame kalt «custom audiences», som ifølge Huffington Post mange ikke riktig har forstått potensialet til ennå.

Facebook legger fram regnskapet for fjerdekvartal den 30. januar.

    Les også:

Til toppen