Facebook stiger utrolig raskt i verdi

Kan oppnå et driftsresultat på over 2 milliarder dollar i år.

Forretningen til Facebook øker raskere enn ventet for bare noen måneder siden, går det fram av en artikkel i Wall Street Journal. Avisa viser til interne kilder og til analytikere.

Ifølge comScore dominerer Facebook det amerikanske markedet for bannerannonser, med en andel på 31 prosent i første kvartal. Nest størst er Yahoo, med en andel på rundt 10 prosent. Microsoft har 5 prosent, AOL og Google enda mindre.

Andelen av mengden bannerannonser sier lite om inntjeningen. Det unike med Facebook er at de, ifølge Efficient Frontier, har greid å heve prisen per klikk med 40 prosent fra fjerde kvartal 2010 til første kvartal 2011, altså samtidig som de har økt markedsandelen målt i mengde.

Avisa viser ellers til Emarketer som anslår Facebooks samlede annonseomsetning i 2011 til 4,05 milliarder dollar, mot 1,86 milliarder dollar i 2010. Analytiker Lou Kerner i Wedbush Securities anslår Facebooks EBITDA-margin (driftsresultat før avskrivninger, amortiseringer og engangsposter) til så vidt i underkant av 50 prosent. Han mener det skulle gi et driftsresultat på 1,95 milliarder dollar, og en markedsverdi på 113 milliarder dollar.

En ikke oppgitt kilde med innsikt i Facebooks tall sier driftsresultatet kan komme til å overstige 2 milliarder dollar.

Aksjeemisjonen som Goldman Sachs organiserte for Facebook i januar i år anslo selskapets markedsverdi til 50 milliarder dollar. Facebook-aksjen omsettes privat, på det såkalte sekundærmarkedet. Kursen til de siste transaksjonene tilsier en markedsverdi på 70 milliarder dollar, heter det i artikkelen.

Avisa mener det er sannsynlig at Facebook vil nå en markedsverdi på minst 100 milliarder dollar innen det blir aktuelt med en børsintroduksjon, og at utviklingen kan framskynde denne til våren 2012.

Det advares at Facebooks forretningsmodell fortsatt framstår som usikker og umoden. Selskapet arbeider med nye inntektskilder. I januar lanserte de en type annonse kalt «sponsede fortellinger» («sponsored stories»), der annonsører betaler for å gjengi brukermeldinger på Facebook om sine produkter eller sin bedrift.

Til toppen