Falsk e-post lokker DnB Nor-kunder

Et nytt forsøk på å lokke kontoinformasjon fra DnB Nor-kunder ble sendt til mange i løpet av nattten.

En e-post som ber DnB Nor-kunder oppdatere sin kontoinformasjon på et oppgitt nettsted, ble sendt ut i store mengder i løpet av natten, og ikke bare til mottakere som er kunder av banken.

I meldingen hevdes det at banken skal ha fått et databaseproblem og derfor trenger hjelp fra kundene til å få lagt inn kontoinformasjonen igjen.

E-posten var på norsk og er i et HTML-format. Selve adressen til den falske DnB Nor-siden er dermed noe skjult.

DnB Nor skriver på selskapets nettsted at e-posten ikke må svares på, men slettes. Banken sender aldri ut e-post for å be om personlige opplysninger. Forhåpentligvis har de fleste nettbrukere forstått dette.

Nettstedet som ofrene lokkes til, skal ha hatt et ganske likt utseende som dnbnor.no, men er nå tatt ned. Adressen inneholdt ordet "dnbnor", men det var ikke et norsk domene.

    Les også:

Som Norges største bank, er nok DnB Nor mer utsatt for phishingforsøket enn mange mindre banker. Det har tidligere blitt gjennomført flere lignende forsøk, men de fleste har vært lette å avsløre på grunn av feil språk eller dårlig norsk i meldingene.

Slik så den falske spam-eposten ut:

Hei kjære DnB NOR kunde!

Vi beklager og måtte informere deg om at det har oppstått et problem i databasen på en av våre servere.

Vi ber deg derfor om og oppdatere din kontoinformasjon på https://dnbnor.no

Kontakt oss på:

Telefon: 03000

Fra utlandet: +47 915 03000

Fax: 24 02 53 00

eller besøk vårt hovedkontor i oslo

Hovedkontor DnB NOR

Besøksadresse:

Stranden 21, Aker Brygge eller på din lokale DnB NOR bank.

Istedenfor å lenke til dnbnor.no, pekte lenken til dnbnor.110mb.com.

Til NTB sier Marit Giske, informasjonsrådgiver i DnB Nor, at banken så langt ikke kjenner til at noen kunder er blitt lurt.

Til toppen