Belkin lover å videreføre Linksys som varemerke. De inngår et strategisk partnerskap med Cisco samtidig som de overtar Linksys. (Bilde: digi.no)

Fant kjøper for Linksys

Definitivt slutt for Cisco på forbrukermarkedet.

Mens resten av IT-verden boltrer – eller prøver å boltre – seg på forbrukermarkedet, kvitter nettutstyrsgiganten Cisco seg med Linksys, leverandør til hjem og småbedrifter, som de kjøpte i mars 2003.

Da var Linksys verdens største leverandør av nettverksutstyr til hjemmemarkedet.

I går meldte Cisco – gjennom en blogg – at de har solgt Linksys til Belkin, en privateid leverandør av nettverksutstyr til hjemmemarkedet, som også satser på blant annet deksler til iPhone og KVM («keyboard, video, mouse»).

Belkin har sendt ut både en pressemelding og en FAQ.

Salgssummen er ikke oppgitt. Transaksjonen skal være fullført i løpet av mars.

Nyheten kom ikke overraskende. Før jul ble det meldt at Cisco hadde engasjert investeringsbanken Barclays for å finne en kjøper for Linksys.

Avhendingen av Linksys markerer slutten på Ciscos forsøk på å nå forbrukermarkedet. I 2011 ga de opp det digitale videokameraet Flip, og i fjor avsluttet de satsingen på hjemmevideokonferanseproduktet Umi.

Cisco og Belkin forklarer at de akter å utvikle en «strategisk forbindelse med et antall initiativ» innen detaljdistribusjon, strategisk markedsføring og produkter til tjenestetilbydere. Det går også fram av pressemeldingen at Belkin får tilgang til «spesialiserte programvareløsninger» fra Cisco, «på tvers av alle Belkins produktlinjer», og at dette innebærer en «mer sømløs brukeropplevelse» for Belkins kunder.

Belkin lover å opprettholde Linksys som varemerke. De sier de tar sikte på å utvikle produkter som gir forbrukere større anledning til å bruke mobile nett til å styre sin hjem og til å holde kontakt med sine kjære.

Til toppen