Får ikke bruke merkenavnet på webutgaven

En klausul i avtalen med svenske Bonnier gjør at den norske rettighetshaveren av Resumé må benytte et annet navn på den norske Internett-utgaven.

Til uken lanseres e-vox, nettzinet som i realiteten er det norske reklame- og mediebladet Resumé på weben - men likevel ikke er det.

- I avtalen med Bonnier, ligger det en klausul om at vi kan bruke Resumé-navnet på papir, men ikke på onlineutgaver, sier redaktør og utgiver i Norge, Jan C. Bjerkfelt, til digi.no.

Dette innebærer at redaktøren får tillatelse fra Sverige til å fortsatt gi ut et nyhetsbrev hver 14. dag under navnet Resumé. I tillegg vil han ta opp tråden med tabloidavis, som det ble gitt ut en del numre av i fjor, og kommer med en ny utgave 15. oktober.

Men på web må han finne på noe annet. Bjerkfelt har valgt navnet e-vox (forkortelse for elektronisk stemme på norsk) og registrert det under domenenavnet e-vox.com. Bjerkfelt får lov til å opplyse at e-vox er et produkt fra Resumé.

Ifølge redaktøren er svenskene fortsatt nysgjerrige på Norge og da spesielt på Internett-siden. I dag har Bonnier og Resumé Förlag en svensk nettutgave, kalt Resume.se, som de oppdaterer med ujevne mellomrom. Denne høsten kommer det en ny og større satsing på nettet. Ifølge Bjerkfelt er denne storsatsingen i Sverige en av hovedgrunnene til at ledelsen i Bonnier ikke vil tillate bruk av navnet Resumé.no på web i Norge.

Bonnier ga i fjor opp Norge etter sviktende annonsesalg og overlot rettighetene til informasjonsbyrået 360 grader. Siden den gang har Jan C. Bjerkfelt overtatt rettighetene på egen hånd.

Etter et møte med svenskene i juni, er han rimelig sikker på at det igjen vil bli et tettere samarbeid mellom ham og opphavsrettighetshaverne. Men inntil den tid vil han fortsette med nyhetsbrev, tabloidavis og e-vox.

Den nye nett-tjenesten vil bli delvis åpen, med mulighet for alle nettbrukere å lese noen av de siste nyhetene. Ifølge Bjerkfelt sitter bladet med en base på 500 abonnenter som også blant annet vil få tilgang til et stoffarkiv og resten av nyhetene. Det er det norske produksjonsbyrået Grape Interactive som har utviklet tjenesten for Bjerkfelt.

Til toppen