FORBRUKERTEKNOLOGI

Får ikke Nokia-navnet

Microsoft må bygge ny merkevare.

Nokia var lenge ensbetydende med mobiltelefon i verdensmarkedet. Mye tyder på at merkevaren nå forsvinner fra smarttelefoner for godt.
Nokia var lenge ensbetydende med mobiltelefon i verdensmarkedet. Mye tyder på at merkevaren nå forsvinner fra smarttelefoner for godt. Bilde: Per Ervland
3. sep. 2013 - 09:51

Nokia var en gang verdens sterkeste merkevare innen mobiltelefoner. Det kapittelet er nå over. Microsoft kjøper nemlig ikke merkevaren Nokia når de nå overtar det finske teleselskapets mobiltelefon-divisjon for 44 milliarder kroner.

I pressemeldingen fra Microsoft går det tydelig frem at det amerikanske selskapet har kjøpt merkevarene Lumia og Asha. De vil også lisensiere Nokia-merkevaren for eksisterende Nokia-telefoner, men det er Nokia som vil eie og forvalte sin egen merkevare.

Dermed synes det klart at nye utgaver av smarttelefon-linjen Lumia vil få et annet merkenavn, eksempelvis Microsoft, når de lanseres i markedet.

Dette vil etter alle solemerker innebære en storstilt rebranding-kampanje, og er en potensiell utfordring for det amerikanske storselskapet. Da Google kjøpte Motorola Mobility så beholdt de merkevaren Motorola.

Hva Microsoft vil gjøre rent merkevaremessig er ikke kjent. 80 prosent av verdens Windows Phone-telefoner lages av Nokia. Spørsmålet er om de de andre produsentene av Windows-baserte telefoner, i første rekke Samsung og HTC, vil bli mer avmålte i sin entusiasme for plattformen. Så langt har ikke aktørene villet kommentere dette. Til The Verge sier HTCs talsperson at de «vurderer situasjonen og har ingen kommentar nå.»

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra