Får to milliarder kjøp på kjøpet

Annonsenettverket DoubleClick og databaseselskapet Abacus fusjonerer. Abacus har en gedigen database som kartlegger konsumenters oppførsel og kjøpevaner på nett. Men adm dir i DoubleClick Norge, Jan Grønbech (bildet), får ingen glede av fusjonen.

Annonsenettverket DoubleClick og databaseselskapet Abacus fusjonerer. Abacus har en gedigen database som kartlegger konsumenters oppførsel og kjøpevaner på nett. Men adm dir i DoubleClick Norge, Jan Grønbech (bildet), får ingen glede av fusjonen.

Fusjonen mellom selskapene er definitiv, og skjer ved et aksjebytte verdsatt til en milliard dollar.

Synergien med annonseleveringsverktøyene i DoubleClick er åpenbare. Ved å ta i bruk oversiktene over folks kjøpemønstre og koble det mot målrettet levering av annonser, kan det fusjonerte selskapet bli blant de mest presise markedsføringsbedrifter på kloden.

I det minste i USA. Fordelene ved kobling mellom persondata og annonselevering elimineres i stor grad av den langt strengere personvernlovgivningen som europeiske land har innført.

- Jeg skulle gjerne hatt tilgang på slike databaser, men de finnes dessverre ikke utenfor USA, og de er ikke lov noen andre steder heller, sukker Jan Grønbech, adm dir i DoubleClick Norge.

FAKTA
DoubleClick er blant verdens største annonsenettverk på Internett.
Abacus besitter en gedigen database over mer enn to milliarder kjøpstransaksjoner som de med glede selger deg.
Til toppen