Fast kan avsløre gryende problemer

Fasts søkemotor kan brukes på nye måter. Nå følger John M. Lervik selv med på stemningen internt i Fast.

Søkeselskapet Fast utvider med stadig nye produkter og bruksområder som er tilpasninger av selskapets søketeknologi.

En av disse tilpasningene er Marketrac, et søkeverktøy med stadig sterkere evner til å tolke språk. Systemet kan tolke og veie betydningen av tekst uten at man først legger inn en ordliste av for eksempel "dårlige" og "gode" ord. For å finne disse ordene og vedlikholde slike lister er nesten halve jobben når man skal rangere dokumenter med tradisjonell teknikk, mener Fast-sjef John M. Lervik.

Han påpeker at maskinanalyse også skaper konsistens - mennesklig rangering vil være forskjellig fra operatør til operatør og vil endre seg over tid.

Marketrac er ment som et system for å la typisk markedsavdelingen analysere nettsider, blogger og annet innhold for å holde rede med hva kunder og markedet mener om selskapets produkter og tjenester.

Men Fast finner stadig bruksområder som kan være store markeder for selskapet.

Nylig offentliggjorde Fast sin første Marketrac-kunde som viser hvordan systemet fungerer på en nettside for det generelle publikum.

Det er den engelske reisesiden Thisistravel.co.uk som har tatt i bruk Marketrac til automatisk å rangere anmeldelser av 5000 hoteller verden over. Anmeldelsene ligger spredd på en rekke forskjellige reise- og nettsider verden over og en manuall sammenligning hadde vært umulig.

Marketrac har gjort jobben og viser frem resultatet med en grafisk "vekt"-måler som går fra null til ti (pilen til venstre i bildet). Fordi alt ligger i en database, kan brukere velge og drille nedover, for eksempel sammenligne alle tre-stjernes hoteller i Barcelona og finne hvilket som får best anbefaling.

Men det mest spennende for Fast er det gryende markedet for "compliance", overholdelse av lover og bestemmelser. Etter Enron og Worldcom-skandalene i USA har reglene for intern oppfølging og kravene til at man kan dokumentere at man har intern oversikt blitt skjerpet voldsomt i USA.

Men det er ikke bare regelverk som gjør at man ønsker å følge med internt. "Inteltrac", som Fast kaller sitt intern-overvåkningssystem, kan settes til å søke og indeksere teksten og stemningen i dokumentene og eposten til grupper av ansatte. Meningen er å plukke opp endringer og få varsler om problemer så og si i sanntid. Og det er her systemets evne til selvjustering og læring kommer til sin rett.

Fast prøver nå ut Markettrac som intern-overvåkningen hos seg selv, forteller Lervik til digi.no. Systemet leter ikke etter enkelt-eposter eller dokumenter, men følger med på hva slags ord som blir brukt og frekvensen i alt flere interne utviklingsgrupper skriver. Resultatet kan presenteres i grafisk kurver.

Bildet under viser en demonstrasjon Fast har laget på trusselanalyse av dokumenter. Brukeren kan velge hva han skal analysere, her er "Treat scale" valgt og man får opp grafer som viser endringer og de viktigste dokumentene.

- Vi har tatt i bruk systemet for å følge med på flere utviklingsprosjekter vi kjører. Jeg kan følge med på hvilke begreper prosjektet fokuserer på for tiden og skulle det oppstå interne konflikter eller forsinkelser, vil ord som omhandler dette bli plukket opp av Marketrac. Som leder får jeg dermed en alarm lenge før en utsettelse er et faktum og kan ta grep fortløpende i stedet for i ettertid, forklarer Lervik.

Andre muligheter er overvåkning av alle brukerstøttemeldinger. Da vil man raskere kunne identifisere problemer og dermed gjøre endringer på fremtidige lanseringer, påpeker Lervik.

Til toppen