DIGI.NO

Fast starter konsulenttjeneste

Fast vil utdanne markedet om søk, og lover å ikke snakke stygt om konkurrentene, med ett unntak.

15. feb. 2005 - 13:37

Det norske søkeselskapet Fast har startet opp en egen konsulenttjeneste som skal holde seminarer om viktigheten av god søkefunksjonalitet. Oppbygningen av tjenesten har tatt et år. Og seminarene skal være utdanning, ikke rene salgsmøter for Fast-produkter, hevder markedssjef for EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika) i Fast, Carine Zeier.

– Vi skal være leverandøragnostiske [nøytrale, red. anm.], sier hun.

Helt nøytrale blir de neppe, men det er nok ikke deltagerne på kursene heller. De er ofte innstilt på å kjøpe. For blant de tyvetalls kursene som er gjennomført så langt, har nesten alle deltagerne kjøpt Fasts Enterprise Search Platform (ESP). Et seminar på én dag er gratis, mens Fast tar vanlig konsulentlønn for femdagerskursene. Det er ikke meningen å tjene store penger direkte på denne virksomheten. Det er flere kunder de vil ha.

Fast skal altså ikke advare mot konkurrerende teknologier på kursene, men Google gjør noe litt annet, og er et unntak.

– I en del forlagsbedrifter ser de at Google Scholar kommer inn på deres marked. Da er det viktig at de har gode søk selv, sier Zeier.

På seminarene vil Fast helst ha med både folk med teknologisk og forretningskompetanse. Målet er at Fast skal formidle sine tanker om søk, og at deltagerne skal se den strategiske verdien, forteller Zeier. – De som underviser kommer til å være ansatt i selve Fast og flere vil også jobbe med andre oppgaver. Fast er i gang med å ansette fem nye som skal være dedikert til kursingen, etterspørselen avgjør hvor mange det blir på sikt.

– Vi hadde et e-businesselskap på kurs. De installerte Fast ESP og opplevde at antall klikk fra kunden begynte å lete til han fant riktig produkt, som i dette tilfelle kunne være en ringetone, gikk ned fra 4,2 til 1,7 klikk på en uke, sier Zeier.

Hun mener antall klikk har stor innvirkning på hvor sannsynlig det er at kunden vil handle.

– I følge en IDC-rapport vil 30 prosent av brukerne forsvinne med hvert ekstra klikk, sier hun.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.