Ifølge Reuters viser FCC (Federal Communications Commission) til telekomloven av 1996, der det heter at de regionale Bell-selskapene ikke har anledning til å markedsføre langdistansetjenester overfor sine eksisterende lokale kunder. Dette påbudet mener kommsjonen at "Baby Bell-selskapet" Ameritech har brutt, og FCC ber derfor om at Ameritech innstiller kampanjen for Qwest-tjenesten CompleteAccess i 90 dager slik at man kan få undersøkt hvorvidt markedsføringen er lovlig.
- Kommisjonen mener det er i det offentliges interesse at Ameritech-kampanjen stoppes mens dens lovlighet vurderes opp mot det vi vurderer å være en kjernebestemmelse i teleloven, uttaler FCC.
De amerikanske teleselskapene AT&T og MCI gikk i forrige måned til rettslige skritt for å stoppe Ameritech-kampanjen og en tilsvarende avtale mellom Qwest og US West. AT&T og MCI mener at alliansen mellom Ameritech og Qwest er et overtramp i forhold til teleloven, som klart sier at lokaltelefoni-operatører skal åpne sine egne markeder for konkurranse før de kan få adgang til å konkurrere også på langdistansetelefoni.
Qwest fusjonerte i mars med EUnet International og kjøpte i vinter også selskapet LCI International Inc. for 4,4 milliarder dollar. Andre oppkjøp inkluderer de to amerikanske selskapene Colorado Supernet, et internettaksess-selskap i Denver, og Phoenix Network Systems.