Feil nummer kostet 30 millioner kroner

PC-produsenten Gateway la ut feil telefonnummer i en annonsekampanje. Tabben kostet selskapet 30 millioner kroner.

Gateway Inc glemte å dobbeltsjekke det kanskje viktige i hele annonsen for sin telefonsupport-avdeling: Telefonnummeret.

Det ble en kostbar korrektur-svikt.

For det oppgitte gratisnummeret det ble reklamert for gikk slett ikke til Gateway men til PR-selskapet Mo' Money, skriver di.se, som igjen har hentet saken fra New York Post.

Mo' Money ble oversvømmet av telefonoppringninger - opptil 8000 i måneden - og ingen av de som ringte var spesielt glade mennesker, ettersom de i stedet for å få sin datasupport ble avspist med et beklagende "sorry, wrong number" fra Mo' Moneys etter hvert utslitte telefonvakt.

Gateway aksepterte at de hadde tabbet seg ut, og tilbød Mo' Money en erstatning på 300.000 dollar som plaster på såret.

- Altfor lite, svarte Mo' Money, som ville tyne 7,8 millioner dollar ut av den mer eller mindre tallblinde dataprodusenten.

- Altfor mye, mente retten, og fikk til slutt gjennomslag for et forlik på 3,6 millioner dollar - i underkant av 30 millioner kroner.

Til toppen