Feil teleoperatør kan stoppe svensk nettsurfing

Allerede til høsten kan svenske nettsurfere oppleve at de ikke kommer inn på enkelte nettaviser fordi de har valgt gal teleoperatør. Det svenske selskapet Tric planlegger å kreve en trafikkavgift fra teleoperatørene som skal komme innholdsaktørene til gode. Men kanskje ikke surferne?

Svenske Tric AB har laget et filter som kjenne igjen hvilke surfere som har valgt ulike internettoperatører. Dermed kan innholdstjenestene slippe surferne inn eller stenge dem ute, avhengig om operatørene har en trafikkavtale med tjenestene eller ikke.

Det skriver svenske Ekonomi24.

Ifølge den svenske nettavisen har Tric i all hemmelighet greid å få samlet de største innholdsaktørene i Sverige. Til sammen skal de kontrollere surfingen til tre millioner brukere for å få en skikkelig brekkstang inn mot teleoperatørene. Og de store aktørene som styrer aksessen i Sverige, som Telia og Tele2, skal allerede være i diskusjoner med selskapet. Tric hevder teleoperatørene er positive til opplegget, selv om de i tilfelle må dele millioner av kroner med dem som lager innholdet på nettet.

Et av Trics hovedargument er at teleoperatørene med et slikt opplegg kan få flere parametre å konkurrere på, det vil si at de kan sette sammen pakker hvor de kan gi surferne tilgang til ulike produkter.

Markus Aglander, som er gründer på Tric, opplyser til digitoday.no at selskapet skal fungere som et clearinghouse som skal fordele inntektene fra tele- og internettoperatørene på de innholdsaktørene som har knyttet seg opp i Trics nettverk. Selv sitter de igjen med provisjon av transaksjonene.


Inntektene vil i grunnpakken fordeles etter en nøkkel som baseres proposjonalt med trafikken på statistikken til MMXI som i Sverige både kartlegger hjemme- og jobbsurfingen. Det innebærer at de største tjenestene endelig vil kunne få utbytte av trafikkvolumet sitt.

På sikt ser selskapet for seg at hver enkelt innholdsaktør i Trics nettverk setter prisen på sitt eget innhold og tilbyr både basispakker fra nettstedene, eventuelt spesialtilbud der internettoperatørene er med på å bestemme hvilke tilbud nettbrukerne skal kunne tilbys.

Bakgrunnen for initiativet er at nettaviser og innholdsaktører på Internett lenge har slitt med å finne en finansieringsmodell for Internett. Hittil har reklamefinansiering vært hovedinntektskilden de fleste har klamret seg til, men annonsørene har ikke vært villig til å sponse gildet i den grad aktørene hadde forventet.

I stedet for å satse på at brukerne selv betaler for innholdet, synes Tric det er mye smartere at teleoperatørene begynner å dele på inntektene sine med andre internettaktører.

Et av Trics viktigste argumenter er at innholdsaktørene og internettoperatørene må begynne å jobbe sammen. Uten innhold blir det ingen distribusjon og omvendt. Dette avhengighetsforholdet må føre til en vinn-vinn situasjon for begge parter.

Ifølge Aglander er det viktig for dem å etablere en struktur uten å påvirke sluttbrukerne eller den aksepterte infrastrukturen som befinner seg på nettet i dag.

- Men er det ikke akkurat det dere gjør ved å hindre brukerne i å komme inn på enkelte tjenester og tvinge dem over på internettoperatører som har avtaler med nettverket til Tric?

- Vi tror at alle operatørene kommer til å se verdien i dette og tegne avtaler med oss. Vi tar uansett ikke mer enn 5-8 prosent i provisjon per nettabonnement. Alternativet er jo at sitene selv tar seg betalt og da vil jo tjenestene blir stengt uansett. Vårt mål er at alle brukere skal surfe fritt rundt uten å merke stengsler, sier Aglander og opplyser at det er opp til hver enkelt innholdsleverandør hvor de vil stoppe surferne.

Han regner med at de fleste nettavisene vil vise førstesiden sin før meldingen kommer at videre surfing ikke er mulig på grunn av manglende trafikkavtale med tjenesten.

For Tric kan det selvfølgelig bli en meget stor fordel at nettbrukerne selv kan legge press på sin egen internettoperatør, hvis de opplever å ikke komme inn på de største svenske Internett-tjenestene.


Til toppen