Tirsdag feiret gründerne seg selv i Oslo sentrum. En rekke oppstartsselskaper fikk priser i Nordic Startup Award og alle på bildet går videre til den nordiske finalen. (Bilde: Per Ervland)
Leder av gründerkollektivet Mash, Anders Hordvei Mjåset, og Startup Norways Maja Adriaensen arrangerte den norske delen av Nordic Startup Award. (Bilde: Per Ervland)
Jostein Svendsen fikk æren av å dele ut flere av prisene til de mest spennende oppstartsbedriftene. Han har seks oppstarter på rullebladet. Den siste er WeVideo som nå gjør stor suksess i USA. (Bilde: Per Ervland)
Årets "Bootstrapper" ble LikenShare, her representert ved Tor Espedal og Øyvind Segrov. De får prisen fra Maja Adriaensen fra Startup Norway. (Bilde: Per Ervland)
SocialBoard ble årets nykommer. Gründerne Anne Kristine Grude og Erik Platou Lundquist feiret. (Bilde: Per Ervland)
Gründer Vidar Andersen i selskapet Gauss fikk "folkets pris". (Bilde: Per Ervland)
EnCap fikk prisen for årets "finansierte" selskap. Arne Riiber, Johan Sörmling og Thomas Bostrøm Jørgensen mottok prisen på vegne av selskapet. (Bilde: Per Ervland)
CFEngine har gjort stor suksess i det internasjonale markedet og åpnet tidligere i år kontor i Palo Alto. Tirsdag vant de prisen for beste internasjonale oppstartsselskap. (Bilde: Per Ervland)

Feiret oppstartene

Premiedryss på gründerfest.

Oppstartsnettverket Startup Norway og gründerkollektivet Mesh arrangerte tirsdag det første «Startup Awards» i Norge, hvor søkelyset ble satt på den stadig voksende floraen av teknologirettede oppstartsbedrifter.

En rekke selskap fikk heder og ære, blant annet i kategorien «Bootstraper» (selskap som har etablert seg uten kapital utenfra), beste «service-provider» og beste nykommer. digi.no var tilstede på prisutdelingen og kan presentere selskapene som ble funnet som verdige vinnere. Se bilder av (nesten) alle prisvinnerne lengre nede i saken.

Prisen til beste «Bootstrapper», som altså ikke har fått finansiering fra eksterne investorer, gikk til LikenShare.

– Vårt formål er å skape ekte kommunikasjon på sosiale medieplattformer. Vi lar forbrukerene dele sine erfaringer om nye varer og tjenester, og skaper vareprat og omtaler, skriver selskapet på sine egne nettsider. En av selskapets gründere, Øyvind Segrov, bekjente til digi.no at han var svært overasket, men glad, for å motta anerkjennelsen.

– Vi startet selskapet på grunn av misnøye, svarte Segrov da han mottok prisen. Han og medgründerne var nemlig ikke fornøyd med hvordan reklamebyrået de jobbet i forholdt seg til sosiale medier, og bestemte seg for å gjøre noe med det. Nå har de fått en rekke kunder som bruker selskapets nettverk for å markedsføre sine produkter.

Prisen til beste nykommer gikk til SocialBoards, et norsk selskap som tilbyr sosial kundeservice. Enkelt forklart: Man lar kundene drive kundeservice.

– Med SocialBoards er det enklere enn noen gang å få innsikt dine kunders behov, gjennom å samle inn viktig informasjon om hvordan de opplever dine produkter og tjenester. Kunder og andre interesserte samles på samme sted for å dele spørsmål og svar, komme med ideer og forslag, rapportere feil - eller rett og slett bidra med erfaringer, skriver selskapet selv på sine nettsider. Blant annet har selskapet fått startsiden.no, Choice Hotels og en rekke andre selskapet tatt i bruk løsningen.

Folkets pris gikk til Geuss – The People Magnet. Selskapet har utviklet en app, som nå et tilgjengelig i Apples Appstore, som skal hjelpe deg å møte interessante folk. Blant annet skal appen hjelpe deg å treffe interessante folk i din umiddelbare nærhet. Det var publikum selv som stemte frem Geuss på nettet.

Prisen til beste finansierte selskap gikk til Encap, som leverer en unik og patentert to-faktor autentiseringsløsning for smarttelefoner og nettbrett, uten bruk av kodebrikke eller SIM-kort (les: BankID).

Daglig leder Thomas Bostrøm Jørgensen i selskapet fortalte til digi.no etter pris-seremonien at de har fått mye oppmerksomhet om løsningen og er i kontakt med flere banker betalingsselskaper om å ta den i bruk.

Prisen for det beste internasjonale selskapet gikk til CFEngine. Selskapet leverer en populær løsning for automatisering og konfigurasjon av store serverinstallasjoner. På kundelisten er blant annet størrelser som eBay, Cisco, MIT, Paypal og Facebook. Investeringsselskapet Ferd Capital gikk inn med 5 millioner dollar i selskapet i fjor vår. Selskapet har etablert seg med kontor i Palo Alto og har kunder i 80 land rundt om kring i verden.

Beste «Service provider» ble Gründerskolen, et samarbeidsprosjekt mellom universiteter og høyskoler i Norge. De tilbyr et studieprogram som gir 30 studiepoeng der studentene blir sendt utenlands i 12 uker for blant annet å jobbe i en teknologiorienter oppstartsbedrift.

Prisen for beste investor gikk til Northzone, som er et av de eldste og mest velrenomerte venture-kapitalselskapene i Norden. Selskapet har blant annet investert i Spotify, iZettle og en rekke andre teknologiselskaper.

Årets oppstartsbedrift, den gjeveste prisen, gikk for øvrig til CFEngine (som også vant i kategorien årets internasjonale oppstartsbedrift).

Gjeve premier

Flere av vinnerne fikk med seg et mentor-program fra Innovasjon Norge, som har en verdi til 50.000 kroner og noen utvalgte fikk også deltagelse på Innovasjon Norges Think-program. Det innebærer blant annet at de får et fire-ukers opphold i Palo Alto og et fullspekket program tilpasset oppstartbedrifter med internasjonalt potensiale.

    Les også:

Til toppen