Felles innsats mot telesvindlere

Forbrukerombudet har gått sammen med Telenor og Netcom om å bekjempe useriøse leverandør av mobilt innhold.

Forbrukerombudet, Telenor og Netcom har gått sammen om det de mener kan være verdens strengeste retningslinjer for innholdstjenester.

I en pressemelding skriver Netcom at stadig flere nordmenn klager på ringetoner, mobilspill og chattetjenester. Både forbrukermyndighetene og mobiloperatørene oversvømmes med klager på innholdstjenester levert av useriøse aktører. Nå vil de rydde opp sammen.

- NetCom har avtaler med rundt 70 leverandører av mobilinnhold, som til sammen leverer hundrevis av forskjellige tjenester. De aller fleste er seriøse, men et mindretall ødelegger for hele bransjen. Disse vil vi nå bli kvitt, for å beskytte kundene våre, sier Marius Halle, segmentsjef for innholdstjenester i NetCom, i pressemeldingen.

NetCom og Telenor eier mobilnettene i Norge, der også innholdstjenester distribueres. De nye retningslinjene gjør at de to mobiloperatørene raskt kan stoppe leverandører som markedsfører seg mangelfullt eller ulovlig.

- Vi er veldig fornøyde med samarbeidet. Nå har vi lagt ned regler for hva som er lov og hva som ikke er lov, og med hjelp fra NetCom og Telenor kan vi raskt stanse innholdsleverandører som bryter loven, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en melding.

Innholdsmarkedet har vært i voldsom vekst de siste fire årene, og i år nærmer den totale omsetningen i Norge seg en milliard kroner. Det er en vekst på 25 prosent fra 2003.

- Alle bransjer som opplever en såpass stor vekst, tiltrekker seg et antall lykkejegere som er ute etter lettjente penger, mener Halle.



Slik blir det sikrere å kjøpe mobilinnhold:

  1. Felles Stopp-kommando: Alle mobile innholdstjenester skal kunne stanses ved å sende ordet STOPP til nummeret man mottar tjenesten fra.
  2. Beløpsgrenser:

    Den samlede kostnaden ved levering av en mobil innholdstjeneste som markedsføres til barn og unge kan ikke overstige kroner 100. Leverandørene skal også stanse levering av løpende tjenester som for eksempel chat-tjenester automatisk etter utsendelse av 20 meldinger dersom mottakeren ikke har vært aktiv.

  3. Informasjonsmeldinger: Kundene skal informeres om blant annet pris, hvordan man melder seg av tjenesten og hvem som er leverandør i informasjonsmeldinger som skal sendes ut umiddelbart etter at en bestilling har funnet sted, og så etter hver 20. melding så lenge abonnementet på en tjeneste varer.
  4. Begrensninger i leveringen:

    Det må ikke leveres for mange meldinger til kundene i løpet av et kort tidsrom, for eksempel mer enn 4 meldinger pr minutt.

  5. Sperring:

    Man skal kunne sperre tilgang til mobile innholdstjenester direkte hos innholdsleverandøren.

  6. Kundeservice:

    Innholdsleverandørene plikter å ha bemannet kundeservice alle ukedager mellom 9-15, og alle klager skal behandles innen rimelig tid

Bare i år har NetCom stengt nettilgangen for fem-seks useriøse innholdsleverandører, men Halle tror ikke nødvendigvis dette tallet vil øke i 2005.

- Jeg tror disse reglene vil virke avskrekkende på aktører som er ute etter raske penger, sier han.

NetCom har nå lansert en reservasjonstjeneste som sperrer alle mobile tjenester som koster mer enn en vanlig tekstmelding.

- Dette gjør vi for å hjelpe personer som av ulike årsaker selv ikke er i stand til å begrense bruken av innholdstjenester, og fordi foreldre skal få bedre muligheter til å skjerme barna fra uønskede tjenester. Det er som regel foreldrene som må punge ut når mindreårige lar seg friste til å kjøpe flere mobiltjenester enn de har råd til, sier Halle.

Han kjenner til tilfeller der folk er blitt hektet på chattetjenester og har endt opp med mobilregninger i hundretusenkronersklassen. Det har også dukket opp flere klagesaker der barn er blitt lurt til å bestille tjenester, som det er vanskelig eller umulig å avbestille.

- Vi håper at det nye regelverket, samt den nye reservasjonstjenesten, skal virke preventivt på useriøse aktører. Målet er at vi får gode innholdstjenester som mobilbrukerne opplever som interessante og nyttige, uten å være redd for å bli lurt, sier Halle.

Til toppen