digitoday.no kan i dag avsløre at dette kunne ha vært unngått. Hadde EDB Fellesdata hatt bedre sikkerhetssystemer hadde banksystemet til to millioner norske bankkunder bare vært nede i fire timer.
EDB Fellesdata må trolig ta regningen alene
Et tastetrykk stoppet Fellesdata
EDB Fellesdata vil ikke si noe
digitoday.no har snakket med en høyt sentralt plassert ekspert i det norske bankdriftsmiljøet. Kilden, som vil være anonym, mener at alle Norges bankkunder har et krav på å få vite hva som har skjedd.
Bankdrift-eksperten forteller at datasystemene til DnB og Kreditkassen (Nordea) drives av Teamco-divisjonen. Og Teamco leverer en ekstra sikkerhetstjeneste: Alle data i Teamco-systemet lagres (speiles til) to steder - i hovedsystemene til datasentralen på Helsfyr og i datasystemer i en fjellhall "et annet sted utenfor Oslo."
Denne sentralen heter OSIKAN.
DnB og trolig også Kreditkassen har derfor en garanti for at selv om hele EDB Teamco-sentralen skulle sprenges i luften, ville det bare ta maksimalt fire timer å få reservesystemene som har alle data på luften igjen, forteller bankdriftseksperten.
- Jeg kan bekrefte at vi lagrer alle data på to steder med såkalt speiling, forteller Tore Dyrdahl, informasjonssjef i DnB, til digitoday.no. Men han vil ikke bekrefte garantien eller problemene ved EDB Fellesdata.
Det var ikke mulig å få tak i noen i Kreditkassen som ville kommentere forholdene.
Uten slik speiling har EDB Fellesdata langt større problemer når harddiskene med kundedata først ble slettet. Datasystemene må gjenskapes fra backup og logger over alle innskudd og uttak gjort over syv eller åtte dager.
Ironisk nok var det da EDB Fellesdata skulle koble seg opp til OSIKAN-sentralen, og begynne med samme speiling/sikkerhetskopiering som Teamco leverer, at tabben skjedde.
Det forteller selskapet i en pressemelding torsdag ettermiddag.